Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/vhosts/deatheist.nl/httpdocs/modules/mod_jf_mobilemenu/helper.php on line 83

Reacties

Reacties kunnen worden verstuurd via het contactformulier op deze website en worden hieronder geplaatst. Mocht u niet willen dat uw reactie geplaatst wordt op de site, dan kunt u dit in uw reactie vermelden. De reacties zullen eventueel voorzien worden van commentaar door mij. Vermeld bij de reactie uw naam (of nick name), levensovertuiging en eventueel een e-mailadres. Het kan zijn dat ik niet meteen reageer op reacties vanwege drukte. Ik streef ernaar om in ieder geval binnen een maand gereageerd te hebben. 

Steven schreef op 29 december 2011:

Wetenschap en logica van het menselijk verstand kan niet alles verklaren. Wat zijn wij in vergelijking met de natuur of het universum, niets. Wij zijn microscopische kleine diertjes in vergelijking met de natuur. Ik denk niet dat de natuur zich iets aantrekt van al onze gadgets en uitvindingen want die stellen niets voor in vergelijking met het hele universum. Dit zijn de redenen dat ik geloof in God.

 

Reactie:

Beste Steven,

Uit het feit dat we met ons verstand niet alles kunnen verklaren, volgt geenszins dat God bestaat. Dit is een voorbeeld van een non sequitur, een drogreden.

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

Liesbeth schreef op 16 december 2011:

Beste Bart Klink,

Ik ben zonder religie opgevoed en heb er als volwassene tot op heden (ik ben 43 jaar) ook voor gekozen om mij bewust atheist te noemen. Daarbij heb ik gelovigen altijd gerespecteerd, mits hun religieuze overtuiging niet leidt tot slechte daden. 

Met name de laatste jaren maak ik steeds vaker mee dat gelovigen mij om mijn atheisme een 'koele rationalist' noemen of hardop aannemen dat het leven dan wel 'zinloos' zal zijn voor mij. Ik ervaar dat als kwetsend (hoewel ik mezelf dan ook weer zeg dat dit ondoordachte uitspraken zijn en dus niet al te serieus te nemen). Ik vind de teksten op jouw site erg goed, omdat ze laten zien dat atheisme niets meer of minder is dan het niet geloven in een 'hogere macht' en verder niets van doen heeft met gevoel, menselijkheid, warmte of moraal. Ik denk net als jij dat het in deze tijd van 'oprukkende' religiositeit - met name als die zich politiek manifesteert en andersdenkenden beperkingen wil opleggen- een positief atheistisch ' tegengeluid'  nodig is. Ik vind dat je dat voortreffelijk doet. Ik zal de helder geschreven argumentaties en artikelen van je site zeker gaan gebruiken als ik in het dagelijks leven vooroordelen of veroordelingen tegenkom t.a.v. het atheisme.

Met vriendelijke groet,

Liesbeth, atheist te Amersfoort.

 

Marco schreef op 23 november 2011:

Hoewel ik uw website nog niet geheel heb gelezen, ben ik onder de indruk. De herkenbaarheid is groot. Zelf (40) heb ik enkele jaren

geleden definitief afscheid van het geloof genomen, met als afsluiting mijn opzegging van het kerklidmaatschap (Ned. Herv) vorig jaar.

De manier waarop je je gedachten beschrijft is weldadig. Aangezien ik te maken heb met een omgeving waarin het maar moeilijk wordt geaccepteerd als het geloof de rug wordt toegekeerd (zeker omdat ik ooit belijdenis deed), is het goed om jouw site als steuntje in de rug

te ervaren. Wat ik nog altijd moeilijk vind, is de omgang met mijn ouders hieromtrent. Met name mijn moeder kan moeilijk begrijpen en accepteren

dat ik fundamenteel anders denk dan haar. Voor haar is het geloof een bron van zingeving en levensvreugde. Aangezien discussie slechts leidt

tot verdriet probeer ik dat zoveel mogelijk te vermijden.

Af en toe kijk ik op de site het Reformatorisch Dagblad, juist omdat veel artikelen het absurdistische en bekrompene van het geloof zo

duidelijk illustreren.

Zo stuitte ik onlangs op het volgende artikel:

http://www.refdag.nl/opinie/christelijk_geloof_geeft_zin_aan_het_leven_1_602587

De auteur van het stuk is opnieuw een voorbeeld van iemand die zoekt naar validatie van de suprematie van het geloof dat hij beleeft. Hij zoekt bevestiging en durft niet breder te denken, de blik te verruimen.

Ik moest aan de zovele integere atheïsten denken toen ik het las. Het gevoel inmiddels hierboven te staan en het leven werkelijk te durven beleven zal de schrijver van het stuk waarschijnlijk nooit kennen.

Hartelijk dank voor de moeite die je nam om het proces van je 'bekering' wereldkundig te maken. Het doet de mens die het leest goed.

Met vriendelijke groet,

 

Reactie:

Beste Marco,

Bedankt voor het delen van uw verhaal en het compliment. Het idee dat je als atheïst geen gelukkig leven kunt leiden, heb ik helaas ook vaker gehoord van gelovigen (maar zeker niet van alle). Het klinkt hoogmoedig, maar ik denk dat het vooral voortkomt uit onwetendheid. Als atheïst kun je prima een gelukkig leven leiden, zelfs als dat op kosmische schaal niets voorstelt. Geluk is iets wat we hier en nu ervaren, en ik zie niet in wat de kosmische insignificantie ervan daar wat aan afdoet. Het is mijns inziens juist de vergankelijkheid die geluk zijn waarde verleent. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

 

Theo Baalman schreef op 7 november 2011:

Is er leven na de dood?

Waar zijn  onze dierbare overledenen?  Verdwenen in de eeuwigheid? Of...ergens anders? Is er een antwoord op op dit oude nooit verklaarde mysterie?

Ja dat antwoord is er!Het wordt vermeld in een zeer oud boek, geschreven door de voorvaderen van de Inca"s, Maya's en Azteken , met deze woorden:

"Welnu, er is een tijd gesteld waarin zij uit de doden zullen opstaan. En nu, met betrekking tot die tijdruimte, wat er met de ziel van mensen gebeurt, is iets waarover ik zorgvuldig navraag heb gedaan bij de Heer om het te mogen weten; en dit is wat ik weet.

Welnu met betrekking tot de staat van de ziel tussen  de dood en opstanding, zie het is mij door een engel bekendgemaakt dat de geest van ieder mens, hetzij die goed of kwaad is, huiswaards wordt gevoerd naar die God die hem het leven heeft geschonken (zie Prediker 12:7)

En dan zal het geschieden dat de geest van hen die rechtvaardig zijn, wordt ontvangen in een staat van geluk die het Paradijs wordt genoemd, een staat van rust, een staat van vrede waarin hij van al zijn moeite, en van alle zorg en droefnis zal uitrusten"

Als u meer wilt weten over dit boeiend onderwerp, dat aansluit bij de vele BDE (bijna dood ervaringen) dan kunt u dit boek ; Het Boek van Mormon, gratis ontvangen bij de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, Princes Irenelaan 51 A  Utrecht of bij Elder Benson Van Bijnkers Hoeklaan 75 3527 XB Utrecht of tijdens dienst kerk Wrnerlaan 28 Hilversum zo. 10.00 uur tot 13.00 uur of tel 035-6565361

 

Reactie:

Beste Theo Baalman,

In een leven na de dood geloof ik niet omdat het strijdig is met veel goedbevestigde wetenschappelijke kennis, zie mijn stuk hierover. Wilt u aannemelijk maken dat er wel een leven na de dood is, zult moeten beginnen met de argumenten uit dat stuk te ontkrachten.  

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

Mounir schreef op 28 oktober 2011:

Beste Bart,

Met alle respect vind ik het interressant om iets te delen met mijn medemens die anders denkt als ik.

Ik ben echt heel benieuwd wat u er van vind.

Groetjes,

Mounir

het woord van god(de koran,nederlands):6 verzen en de koran bevat 114 verzen.

1grote nieuws

http://www.youtube.com/watch?v=v7IbX8AKCPE

2Qaaf

http://www.youtube.com/watch?v=X-YdxThaM04&feature=related

3heerschappij

http://www.youtube.com/watch?v=1rxPy0Ny1s0

4geronnen bloed

http://www.youtube.com/watch?v=x_QWHqKw18o&feature=related

5de groepen

http://www.youtube.com/watch?v=r3xLeeatcFQ

6Yaaseen

http://www.youtube.com/watch?v=Ip-2xPHmzfs 

 

Reactie:

Beste Mounir,

Bedankt voor het delen van deze passages, maar als atheïst ben ik er niet erg van onder de indruk, al kan ik me voorstellen dat sommigen de literaire waarde ervan waarderen. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

Maria Tang schreef op 24 oktober 2011:

En God sprak:


"Hoort aan, Mijn Woord, gedragen door het engelenkoor:

'Och, gij gaat teloor! gij gaat teloor!

Wegvagend, als stof op de wind.

Daar gij zijt klein, slechts een mensenkind.

Nietig van omvang

en in deze wereld van onbelang.

Doch trots van aard zijt gij,

meent gelijke te zijn aan Mij.

Gij poogt uw zelve op te richten.

Doch, onder Mij zult gij zwichten.'"

-

Maar zie, het mensenkind staat op en zegt tot God:

"Minacht mij niet,

daar IK Uwe heer ben.

Weet -- al wat U biedt,

is al dat ik ken.

En al wat U zijt,

afkomstig van mijn waarheid.

U bent mijn God,

daar IK U schiep.

En U bent mijn lot,

daar IK U in mijn leven riep."

-

En met deze woorden vielen zij dood neer;

God -- oud was hij,

en het koor van engelen -- heilig, en trots als een bok.

Zij vergingen allen in het niet,

samen met de klanken van dit lied. 

Loek schreef op 19 oktober 2011:

Geachte heer Klink,

Fijn om te zien dat er atheïsten zijn die voor de waarheid opkomen! Interessante site in ieder geval. Zelf ben ik als overtuigd atheïst getrouwd geweest met een Jehovah's Getuige, misschien een vreemde combinatie, maar liefde kan ongeacht verschillende denkwijzes altijd opbloeien. Voor dit huwelijk zag ik nooit echt het gevaar van geloof, maar deze relatie heeft dat wel degelijk verandert. Hoe kan het zijn dat ouders eerder de liefde voor god verkiezen boven hun eigen dochter? Zij is op haar 14e gedoopt en moet zich de rest van haar leven dan ook aan de bijbelse regels houden. Iemand van 14 kan deze keuze helemaal niet bewust maken, maar zij werd hiertoe gedwongen. Ik heb moeten aanzien hoe zij verstoten werd door haar naaste familie, barbaars in één woord. Is dit ethisch verantwoordt opvoeden?

Daarnaast woon ik in Katwijk waar er nog steeds kinderen zijn die bang worden gemaakt met de hel etc. Dit is in mijn eigen gewoon psychische kindermishandeling! Jeugdzorg zou er meteen bovenop moeten zitten. Maar een kind uit een kerkgemeenschap kan vaak niet naar iemand toe met zijn problemen, dat blijft allemaal binnen de gemeenschap. Er zijn in mijn omgeving zat voorbeelden van mensen die door het geloof zo in de war zijn geraakt dat ze een lange weg in de psychische zorg hebben moeten bewandelen. Is dit goed te noemen? Ik noem het wederom barbaars.

Natuurlijk valt er ook wat te zeggen voor de goede kanten van het geloof, voor veel mensen is het de leidraad die ze nodig hebben in het leven. Ik denk zelf namelijk ook dat de ontkerkelijking uiteindelijk te linken valt aan de huidige verloedering van sommige bevolkingsgroepen. Denk bijvoorbeeld ook aan het huidige hedonisme onder de mensen. Zeker de kerk had hier voorheen een positieve invloed op (ik doel hier dus niet op het celibaat!), en die is geheel verdwenen.

Ik vind het dan ook interessant om te kijken hoe dit probleem aanpakt kan worden. 

Ook denk ik dat sommige geloven wel degelijk gevaren met zich meebrengen. Bijvoorbeeld de Islam. Ik zeg niet dat het een gevaarlijke ideologie is, maar het kan het wel worden. Uit gesprekken die ik heb gevoerd met moslims is mij duidelijk geworden  dat bijna elke moslim denkt dat de de complete wereldbevolking uiteindelijk bekeerd zal worden tot de Islam. Eerst zal er alleen strijd gevoerd moeten worden tussen de Sjiieten en de Soennieten, en hierna zal de Islam op geweldloze wijze de rest van de wereld bekeren. Ik krijg hier wel degelijk een onbehaaglijk gevoel van, het laat namelijk weinig tot geen ruimte over voor andersdenkenden in de toekomst. Kijk naar Joodse kolonisten, die door hun fundamentalisme alleen maar meer extremisme veroorzaken. Ze staan oplossingen in de weg en gaan consensus tegen. En kijk ook eens naar een land als de VS waar atheïsten geen recht van spreken hebben. Geloof me, Thomas Jefferson zou zich omdraaien in zijn graf als hij zou zien hoe de VS er op dit moment voor staat qua ontwikkeling op het gebied van geloof.

Het zou mooi zijn om te zien dat Europa (misschien samen met de Aziaten) in de toekomst de lobbyist zou worden voor het atheïsme, laten we daar samen dan ook hard aan werken!

Voor mij is het woord geloof synoniem aan onwetendheid, puur een evolutionaire stap in het verleden op weg naar wetenschap. Fairytales zijn leuk in de efteling, maar niet in het echte leven! Ik test gelovigen altijd uit door te vragen of zij bang zijn voor de dood (ideetje van Richard Dawkins), en de meeste zijn dat toch wel degelijk, geloven zij dan echt? Nee... 

Keep up the good work!

Vriendelijke groet, Loek 

Jan Arie Koelewijn schreef op 18 oktober 2011:

Beste Bart,

Ik zie vandaag voor het eerst je website, en voel een grote verbondenheid.

Ikzelf ben pas op mijn 45e jaar gaan inzien dat ik in een aangeleerd dogma geloofde.

Gereformeerd vrijgemaakt (artikel31)

Na deze zelf analyse heb ik mij volledig gestort op de geloofsfilosofie en alles wat maar enigszins met het onderwerp te maken heeft.

Na veel studie, en lezingen te hebben bijgewoond van Prof. Dr. Mr. Herman Philipse en anderen wist ik het zeker, ik ben een atheïst.

Het doet me dan ook heel veel plezier om je website door te lezen, en wenst je veel succes toe.

Ik zal er in ieder geval regelmatig op te vinden zijn.

Vandaar in het onderwerp medereiziger.

Vriendelijke groeten,

Jan Arie Koelewijn

Mello schreef op 18 oktober 2011:

Beste Bart.

IK heb al gelezen wat u op de site zette. DAt u me uitdaagde om door de muur te lopen.

Humor is belangrijk maar mensen die kortzichtig zijn menen zulke dingen.

Ik daag u uit om in de geschiedenis te kijken. 

Vele jaren geleden had de mens bepaalde beperkingen en naarmate de mens zich ontwikkelde overwon de mens vele beperkingen.  De mens evolueert naarmate beperkingen overwonnen worden. Ons leven nu en die van 200 jaar geleden is heel verschillend.

De meningen zijn verschillend over de evolutie. Sommigen denken dat de mens verandert los van zichzelf en anderen zoals ik geloven dat het levenskracht/ goddelijke vonk die zich in de mens bevindt zich wilt uiten en naarmate de mens verandert die verborgen kracht zich beter uit.

Om op uw vraag terug te komen. Ik kan nu niet door muren lopen maar het zou me niet verbazen als dat in de toekomst mogelijk zou zijn. Dat zou weer bewezen dat mensen die nergens in geloven/ atheïsten een belemmering voor de mens zelf kunnen zijn en de ontwikkeling.

Van u kreeg ik niets te horen dat grote beschavingen niet atheïstisch waren hoewel vast wel zulke mensen waren om ontwikkelingen te belemmeren.

Met vriendelijke groet mijn beste Bart.

Mello

 

Reactie:

Beste Mello,

Natuurlijk zijn er beperkingen die we hebben overwonnen, meestal door technisch vernuft, maar daarbij schenden we geen natuurwetten. Deze natuurwetten zijn de realiteit waar we dagelijks nog steeds in grote mate door beperkt worden. Een atheïst houdt het zeker voor mogelijk dat we huidige belemmeringen deels kunnen slechten, maar niet dat de mogelijkheden onbeperkt zijn. Verder kijkt hij vooral naar wat hier en nu mogelijk is, want wat over 500 jaar mogelijk is, is irrelevant voor hoe we nu ons leven leiden. Hierdoor wordt de ontwikkeling niet belemmerd, maar een nuchtere kijk op de werkelijkheid gehouden.  

De technologische ontwikkelingen in de laatste eeuwen, die veel belemmeringen hebben weggenomen, hebben overigens weinig met evolutie te maken: genetisch zijn we niet wezenlijk veranderd in deze tijdspanne. 

Grote beschavingen zijn niet atheïstisch geweest in de zin dat iedereen atheïst was. Wel is het zo dat bijvoorbeeld het oude China geen God kende zoals de drie abrahamitische religies die kennen. Ook tegenwoordig kent West-Europa (zeker het noordelijke deel) een groot aantal atheïsten en functioneren deze landen seculier. Het is een van de meest ontwikkelde en gezondste delen ter wereld. Ik snap overigens niet wat u hiermee wilt aantonen: voor de godsdienstfilosofische vraag of goden bestaan is het namelijk geheel niet relevant. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink

 

Willem schreef op 13 oktober 2011:

Waarom zo bashen tegen gelovigen? 

Het bovennatuurlijke waar veel mensen in geloven staat buiten de wetenschap dus is wetenschappelijk niet uit te sluiten.

Veel plezier verder nog met atheïst zijn, geniet van alle materialistische spulletjes. Geniet ervan nu jullie nog leven!

 

Reactie:

Beste Willem,

Ik ‘bash’ geen gelovigen, maar ik geef wel op een nette en beargumenteerde manier aan waarom ik denk dat ze ongelijk hebben. Het bovennatuurlijke waarin gelovigen geloven, interfereert met het natuurlijke (denk bijvoorbeeld aan wonderen), waardoor het binnen het domein van de wetenschap valt en dus ook vanuit de wetenschap bekritiseerd kan worden. In uw laatste zin lijkt u de twee totaal verschillende betekenissen van ‘materialisme’ door elkaar te halen. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink

 

Nathan schreef op 7 oktober 2011:

Beste,

Ik ben vanaf mijn geboorte al mee de kerk in genomen en heb zelf ook het geloof van min ouders overgenomen. Dit is niet omdat ik hun niet wil teleurstellen maar omdat ik in het leven en in de kerk vele bewijzen heb gevonden dat God echt bestaat. Nu hou ik zelf niet van het welles nietes spelletje of het nu wel of niet waar is, ik denk dat op den duur de waarheid wel naar boven komt.

Nu heb ik de meeste artikelen op deze en andere sites gelezen. Sommige zaken hebben mij meerdere keren aan het twijfelen gebracht en nog niet alles is opgelost, maar voor mij zie ik wel steeds meer het bewijs voor mijn eigen zaak dat de teksten op uw site niet geheel kloppen en ik mijn geloof zeker niet zal verliezen aan de besprekingen op deze site, integendeel kan ik ze juist gebruiken om mijn geloof aan te sterken. Regelmatig wordt er weleens gezegd: degene die de bijbel het beste kent is de duivel zodat hij zijn eigen verhaal kan versterken. Dus ik dacht laat ik nu ook een bij de andere partij kijken wat die er dan van vinden, wie weet kan ik nog wat leren. Nu heb ik eerder verteld dat ik niet houd van het welles nietes spelletje, dat is ook niet de reden dat ik dit bericht stuur.

Ik had eigenlijk gewoon wat vragen als interesse.

Vind u bijvoorbeeld dat het geloof altijd slecht is? Regelmatig wordt bijvoorbeeld aangedragen dat het toeval is of een stukje geestelijk bedrog wanneer iemand bijvoorbeeld van zijn hoofdpijn of rugpijn afkomt na een gebed. Voor deze mensen is het toch fijn dat ze er geen last van hebben ook al zou het bedrog zijn. Of sommige mensen hebben plezier en lol in het leven alleen maar omdat ze een doel (denken te) hebben. Terwijl hun dit voor het geloven niet lukte. Is dit slecht?

Verder vroeg ik me af voor hoever u wel in bijvoorbeeld de geesteswereld gelooft of dat dat ook allen menselijk verzonnen is. Denk bijvoorbeeld aan dingen als het zesde zintuig of medium waarbij personen met overleden mensen kunnen praten. Denkt u dat hier een kern van waarheid in zit?

Ik zie een reactie tegemoet.

Vriendelijke groeten,

Nathan

 

Reactie:

Beste Nathan,

Het doet me goed dat je je ook verdiept in andersdenkenden, ook al ben je niet overtuigd door de argumenten op deze site. 

Ik vind zeker niet dat geloof altijd slecht is. In de meeste gevallen is het onschuldig, al kan de tijd, geld en moeite die erin gestoken wordt mijn inziens beter besteed worden. Ook bij vermeende gebedsgenezing is volgens mij in de meeste gevallen geen sprake van bedrog, maar houden mensen zichzelf eerder onbewust voor de gek. Ik denk immers dat er andere verklaringen zijn voor de genezing (als die überhaupt al plaatsvindt!). Dat neemt uiteraard niet weg dat het mooi is als mensen van hun klachten af komen (op welke manier dan ook). Wel denk ik dat het gevaarlijk wordt als mensen voor gebedsgenezing kiezen in plaats van de reguliere geneeskunst. Dan kunnen aandoeningen onnodig verergeren of zelfs tot de dood leiden. Helaas komt dit voor, zeker in orthodoxe kringen.

In een geestenwereld geloof ik niet: mensen zijn puur lichamelijke wezens die na hun dood vergaan tot stof, zie mijn artikel hierover. Mensen zijn van nature dualisten(ze geloven dat lichaam en geest los van elkaar kunnen bestaan), wat verklaart waarom dit geloof zo wijdverbreid is. Ongetwijfeld speelt ook de wens dat het leven niet ophoudt met de dood een belangrijke rol bij de populariteit van het geloof hierin. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

 

Wie zijn er online?

We hebben 53 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Ramsey NasrRamsey Nasr, dichter de vaderlands.

Citaat

Faith may be defined briefly as an illogical belief in the occurrence of the improbable.

~ H.L. Mencken

Reacties

Reacties kunnen worden verstuurd via het contactformulier op deze website en worden hieronder geplaatst. Mocht u niet willen dat uw reactie geplaatst wordt op de site, dan kunt u dit in uw reactie vermelden. De reacties zullen eventueel voorzien worden van commentaar door mij. Vermeld bij de reactie uw naam (of nick name), levensovertuiging en eventueel een e-mailadres. Het kan zijn dat ik niet meteen reageer op reacties vanwege drukte. Ik streef ernaar om in ieder geval binnen een maand gereageerd te hebben. 

Steven schreef op 29 december 2011:

Wetenschap en logica van het menselijk verstand kan niet alles verklaren. Wat zijn wij in vergelijking met de natuur of het universum, niets. Wij zijn microscopische kleine diertjes in vergelijking met de natuur. Ik denk niet dat de natuur zich iets aantrekt van al onze gadgets en uitvindingen want die stellen niets voor in vergelijking met het hele universum. Dit zijn de redenen dat ik geloof in God.

 

Reactie:

Beste Steven,

Uit het feit dat we met ons verstand niet alles kunnen verklaren, volgt geenszins dat God bestaat. Dit is een voorbeeld van een non sequitur, een drogreden.

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

Liesbeth schreef op 16 december 2011:

Beste Bart Klink,

Ik ben zonder religie opgevoed en heb er als volwassene tot op heden (ik ben 43 jaar) ook voor gekozen om mij bewust atheist te noemen. Daarbij heb ik gelovigen altijd gerespecteerd, mits hun religieuze overtuiging niet leidt tot slechte daden. 

Met name de laatste jaren maak ik steeds vaker mee dat gelovigen mij om mijn atheisme een 'koele rationalist' noemen of hardop aannemen dat het leven dan wel 'zinloos' zal zijn voor mij. Ik ervaar dat als kwetsend (hoewel ik mezelf dan ook weer zeg dat dit ondoordachte uitspraken zijn en dus niet al te serieus te nemen). Ik vind de teksten op jouw site erg goed, omdat ze laten zien dat atheisme niets meer of minder is dan het niet geloven in een 'hogere macht' en verder niets van doen heeft met gevoel, menselijkheid, warmte of moraal. Ik denk net als jij dat het in deze tijd van 'oprukkende' religiositeit - met name als die zich politiek manifesteert en andersdenkenden beperkingen wil opleggen- een positief atheistisch ' tegengeluid'  nodig is. Ik vind dat je dat voortreffelijk doet. Ik zal de helder geschreven argumentaties en artikelen van je site zeker gaan gebruiken als ik in het dagelijks leven vooroordelen of veroordelingen tegenkom t.a.v. het atheisme.

Met vriendelijke groet,

Liesbeth, atheist te Amersfoort.

 

Marco schreef op 23 november 2011:

Hoewel ik uw website nog niet geheel heb gelezen, ben ik onder de indruk. De herkenbaarheid is groot. Zelf (40) heb ik enkele jaren

geleden definitief afscheid van het geloof genomen, met als afsluiting mijn opzegging van het kerklidmaatschap (Ned. Herv) vorig jaar.

De manier waarop je je gedachten beschrijft is weldadig. Aangezien ik te maken heb met een omgeving waarin het maar moeilijk wordt geaccepteerd als het geloof de rug wordt toegekeerd (zeker omdat ik ooit belijdenis deed), is het goed om jouw site als steuntje in de rug

te ervaren. Wat ik nog altijd moeilijk vind, is de omgang met mijn ouders hieromtrent. Met name mijn moeder kan moeilijk begrijpen en accepteren

dat ik fundamenteel anders denk dan haar. Voor haar is het geloof een bron van zingeving en levensvreugde. Aangezien discussie slechts leidt

tot verdriet probeer ik dat zoveel mogelijk te vermijden.

Af en toe kijk ik op de site het Reformatorisch Dagblad, juist omdat veel artikelen het absurdistische en bekrompene van het geloof zo

duidelijk illustreren.

Zo stuitte ik onlangs op het volgende artikel:

http://www.refdag.nl/opinie/christelijk_geloof_geeft_zin_aan_het_leven_1_602587

De auteur van het stuk is opnieuw een voorbeeld van iemand die zoekt naar validatie van de suprematie van het geloof dat hij beleeft. Hij zoekt bevestiging en durft niet breder te denken, de blik te verruimen.

Ik moest aan de zovele integere atheïsten denken toen ik het las. Het gevoel inmiddels hierboven te staan en het leven werkelijk te durven beleven zal de schrijver van het stuk waarschijnlijk nooit kennen.

Hartelijk dank voor de moeite die je nam om het proces van je 'bekering' wereldkundig te maken. Het doet de mens die het leest goed.

Met vriendelijke groet,

 

Reactie:

Beste Marco,

Bedankt voor het delen van uw verhaal en het compliment. Het idee dat je als atheïst geen gelukkig leven kunt leiden, heb ik helaas ook vaker gehoord van gelovigen (maar zeker niet van alle). Het klinkt hoogmoedig, maar ik denk dat het vooral voortkomt uit onwetendheid. Als atheïst kun je prima een gelukkig leven leiden, zelfs als dat op kosmische schaal niets voorstelt. Geluk is iets wat we hier en nu ervaren, en ik zie niet in wat de kosmische insignificantie ervan daar wat aan afdoet. Het is mijns inziens juist de vergankelijkheid die geluk zijn waarde verleent. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

 

Theo Baalman schreef op 7 november 2011:

Is er leven na de dood?

Waar zijn  onze dierbare overledenen?  Verdwenen in de eeuwigheid? Of...ergens anders? Is er een antwoord op op dit oude nooit verklaarde mysterie?

Ja dat antwoord is er!Het wordt vermeld in een zeer oud boek, geschreven door de voorvaderen van de Inca"s, Maya's en Azteken , met deze woorden:

"Welnu, er is een tijd gesteld waarin zij uit de doden zullen opstaan. En nu, met betrekking tot die tijdruimte, wat er met de ziel van mensen gebeurt, is iets waarover ik zorgvuldig navraag heb gedaan bij de Heer om het te mogen weten; en dit is wat ik weet.

Welnu met betrekking tot de staat van de ziel tussen  de dood en opstanding, zie het is mij door een engel bekendgemaakt dat de geest van ieder mens, hetzij die goed of kwaad is, huiswaards wordt gevoerd naar die God die hem het leven heeft geschonken (zie Prediker 12:7)

En dan zal het geschieden dat de geest van hen die rechtvaardig zijn, wordt ontvangen in een staat van geluk die het Paradijs wordt genoemd, een staat van rust, een staat van vrede waarin hij van al zijn moeite, en van alle zorg en droefnis zal uitrusten"

Als u meer wilt weten over dit boeiend onderwerp, dat aansluit bij de vele BDE (bijna dood ervaringen) dan kunt u dit boek ; Het Boek van Mormon, gratis ontvangen bij de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, Princes Irenelaan 51 A  Utrecht of bij Elder Benson Van Bijnkers Hoeklaan 75 3527 XB Utrecht of tijdens dienst kerk Wrnerlaan 28 Hilversum zo. 10.00 uur tot 13.00 uur of tel 035-6565361

 

Reactie:

Beste Theo Baalman,

In een leven na de dood geloof ik niet omdat het strijdig is met veel goedbevestigde wetenschappelijke kennis, zie mijn stuk hierover. Wilt u aannemelijk maken dat er wel een leven na de dood is, zult moeten beginnen met de argumenten uit dat stuk te ontkrachten.  

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

Mounir schreef op 28 oktober 2011:

Beste Bart,

Met alle respect vind ik het interressant om iets te delen met mijn medemens die anders denkt als ik.

Ik ben echt heel benieuwd wat u er van vind.

Groetjes,

Mounir

het woord van god(de koran,nederlands):6 verzen en de koran bevat 114 verzen.

1grote nieuws

http://www.youtube.com/watch?v=v7IbX8AKCPE

2Qaaf

http://www.youtube.com/watch?v=X-YdxThaM04&feature=related

3heerschappij

http://www.youtube.com/watch?v=1rxPy0Ny1s0

4geronnen bloed

http://www.youtube.com/watch?v=x_QWHqKw18o&feature=related

5de groepen

http://www.youtube.com/watch?v=r3xLeeatcFQ

6Yaaseen

http://www.youtube.com/watch?v=Ip-2xPHmzfs 

 

Reactie:

Beste Mounir,

Bedankt voor het delen van deze passages, maar als atheïst ben ik er niet erg van onder de indruk, al kan ik me voorstellen dat sommigen de literaire waarde ervan waarderen. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

Maria Tang schreef op 24 oktober 2011:

En God sprak:


"Hoort aan, Mijn Woord, gedragen door het engelenkoor:

'Och, gij gaat teloor! gij gaat teloor!

Wegvagend, als stof op de wind.

Daar gij zijt klein, slechts een mensenkind.

Nietig van omvang

en in deze wereld van onbelang.

Doch trots van aard zijt gij,

meent gelijke te zijn aan Mij.

Gij poogt uw zelve op te richten.

Doch, onder Mij zult gij zwichten.'"

-

Maar zie, het mensenkind staat op en zegt tot God:

"Minacht mij niet,

daar IK Uwe heer ben.

Weet -- al wat U biedt,

is al dat ik ken.

En al wat U zijt,

afkomstig van mijn waarheid.

U bent mijn God,

daar IK U schiep.

En U bent mijn lot,

daar IK U in mijn leven riep."

-

En met deze woorden vielen zij dood neer;

God -- oud was hij,

en het koor van engelen -- heilig, en trots als een bok.

Zij vergingen allen in het niet,

samen met de klanken van dit lied. 

Loek schreef op 19 oktober 2011:

Geachte heer Klink,

Fijn om te zien dat er atheïsten zijn die voor de waarheid opkomen! Interessante site in ieder geval. Zelf ben ik als overtuigd atheïst getrouwd geweest met een Jehovah's Getuige, misschien een vreemde combinatie, maar liefde kan ongeacht verschillende denkwijzes altijd opbloeien. Voor dit huwelijk zag ik nooit echt het gevaar van geloof, maar deze relatie heeft dat wel degelijk verandert. Hoe kan het zijn dat ouders eerder de liefde voor god verkiezen boven hun eigen dochter? Zij is op haar 14e gedoopt en moet zich de rest van haar leven dan ook aan de bijbelse regels houden. Iemand van 14 kan deze keuze helemaal niet bewust maken, maar zij werd hiertoe gedwongen. Ik heb moeten aanzien hoe zij verstoten werd door haar naaste familie, barbaars in één woord. Is dit ethisch verantwoordt opvoeden?

Daarnaast woon ik in Katwijk waar er nog steeds kinderen zijn die bang worden gemaakt met de hel etc. Dit is in mijn eigen gewoon psychische kindermishandeling! Jeugdzorg zou er meteen bovenop moeten zitten. Maar een kind uit een kerkgemeenschap kan vaak niet naar iemand toe met zijn problemen, dat blijft allemaal binnen de gemeenschap. Er zijn in mijn omgeving zat voorbeelden van mensen die door het geloof zo in de war zijn geraakt dat ze een lange weg in de psychische zorg hebben moeten bewandelen. Is dit goed te noemen? Ik noem het wederom barbaars.

Natuurlijk valt er ook wat te zeggen voor de goede kanten van het geloof, voor veel mensen is het de leidraad die ze nodig hebben in het leven. Ik denk zelf namelijk ook dat de ontkerkelijking uiteindelijk te linken valt aan de huidige verloedering van sommige bevolkingsgroepen. Denk bijvoorbeeld ook aan het huidige hedonisme onder de mensen. Zeker de kerk had hier voorheen een positieve invloed op (ik doel hier dus niet op het celibaat!), en die is geheel verdwenen.

Ik vind het dan ook interessant om te kijken hoe dit probleem aanpakt kan worden. 

Ook denk ik dat sommige geloven wel degelijk gevaren met zich meebrengen. Bijvoorbeeld de Islam. Ik zeg niet dat het een gevaarlijke ideologie is, maar het kan het wel worden. Uit gesprekken die ik heb gevoerd met moslims is mij duidelijk geworden  dat bijna elke moslim denkt dat de de complete wereldbevolking uiteindelijk bekeerd zal worden tot de Islam. Eerst zal er alleen strijd gevoerd moeten worden tussen de Sjiieten en de Soennieten, en hierna zal de Islam op geweldloze wijze de rest van de wereld bekeren. Ik krijg hier wel degelijk een onbehaaglijk gevoel van, het laat namelijk weinig tot geen ruimte over voor andersdenkenden in de toekomst. Kijk naar Joodse kolonisten, die door hun fundamentalisme alleen maar meer extremisme veroorzaken. Ze staan oplossingen in de weg en gaan consensus tegen. En kijk ook eens naar een land als de VS waar atheïsten geen recht van spreken hebben. Geloof me, Thomas Jefferson zou zich omdraaien in zijn graf als hij zou zien hoe de VS er op dit moment voor staat qua ontwikkeling op het gebied van geloof.

Het zou mooi zijn om te zien dat Europa (misschien samen met de Aziaten) in de toekomst de lobbyist zou worden voor het atheïsme, laten we daar samen dan ook hard aan werken!

Voor mij is het woord geloof synoniem aan onwetendheid, puur een evolutionaire stap in het verleden op weg naar wetenschap. Fairytales zijn leuk in de efteling, maar niet in het echte leven! Ik test gelovigen altijd uit door te vragen of zij bang zijn voor de dood (ideetje van Richard Dawkins), en de meeste zijn dat toch wel degelijk, geloven zij dan echt? Nee... 

Keep up the good work!

Vriendelijke groet, Loek 

Jan Arie Koelewijn schreef op 18 oktober 2011:

Beste Bart,

Ik zie vandaag voor het eerst je website, en voel een grote verbondenheid.

Ikzelf ben pas op mijn 45e jaar gaan inzien dat ik in een aangeleerd dogma geloofde.

Gereformeerd vrijgemaakt (artikel31)

Na deze zelf analyse heb ik mij volledig gestort op de geloofsfilosofie en alles wat maar enigszins met het onderwerp te maken heeft.

Na veel studie, en lezingen te hebben bijgewoond van Prof. Dr. Mr. Herman Philipse en anderen wist ik het zeker, ik ben een atheïst.

Het doet me dan ook heel veel plezier om je website door te lezen, en wenst je veel succes toe.

Ik zal er in ieder geval regelmatig op te vinden zijn.

Vandaar in het onderwerp medereiziger.

Vriendelijke groeten,

Jan Arie Koelewijn

Mello schreef op 18 oktober 2011:

Beste Bart.

IK heb al gelezen wat u op de site zette. DAt u me uitdaagde om door de muur te lopen.

Humor is belangrijk maar mensen die kortzichtig zijn menen zulke dingen.

Ik daag u uit om in de geschiedenis te kijken. 

Vele jaren geleden had de mens bepaalde beperkingen en naarmate de mens zich ontwikkelde overwon de mens vele beperkingen.  De mens evolueert naarmate beperkingen overwonnen worden. Ons leven nu en die van 200 jaar geleden is heel verschillend.

De meningen zijn verschillend over de evolutie. Sommigen denken dat de mens verandert los van zichzelf en anderen zoals ik geloven dat het levenskracht/ goddelijke vonk die zich in de mens bevindt zich wilt uiten en naarmate de mens verandert die verborgen kracht zich beter uit.

Om op uw vraag terug te komen. Ik kan nu niet door muren lopen maar het zou me niet verbazen als dat in de toekomst mogelijk zou zijn. Dat zou weer bewezen dat mensen die nergens in geloven/ atheïsten een belemmering voor de mens zelf kunnen zijn en de ontwikkeling.

Van u kreeg ik niets te horen dat grote beschavingen niet atheïstisch waren hoewel vast wel zulke mensen waren om ontwikkelingen te belemmeren.

Met vriendelijke groet mijn beste Bart.

Mello

 

Reactie:

Beste Mello,

Natuurlijk zijn er beperkingen die we hebben overwonnen, meestal door technisch vernuft, maar daarbij schenden we geen natuurwetten. Deze natuurwetten zijn de realiteit waar we dagelijks nog steeds in grote mate door beperkt worden. Een atheïst houdt het zeker voor mogelijk dat we huidige belemmeringen deels kunnen slechten, maar niet dat de mogelijkheden onbeperkt zijn. Verder kijkt hij vooral naar wat hier en nu mogelijk is, want wat over 500 jaar mogelijk is, is irrelevant voor hoe we nu ons leven leiden. Hierdoor wordt de ontwikkeling niet belemmerd, maar een nuchtere kijk op de werkelijkheid gehouden.  

De technologische ontwikkelingen in de laatste eeuwen, die veel belemmeringen hebben weggenomen, hebben overigens weinig met evolutie te maken: genetisch zijn we niet wezenlijk veranderd in deze tijdspanne. 

Grote beschavingen zijn niet atheïstisch geweest in de zin dat iedereen atheïst was. Wel is het zo dat bijvoorbeeld het oude China geen God kende zoals de drie abrahamitische religies die kennen. Ook tegenwoordig kent West-Europa (zeker het noordelijke deel) een groot aantal atheïsten en functioneren deze landen seculier. Het is een van de meest ontwikkelde en gezondste delen ter wereld. Ik snap overigens niet wat u hiermee wilt aantonen: voor de godsdienstfilosofische vraag of goden bestaan is het namelijk geheel niet relevant. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink

 

Willem schreef op 13 oktober 2011:

Waarom zo bashen tegen gelovigen? 

Het bovennatuurlijke waar veel mensen in geloven staat buiten de wetenschap dus is wetenschappelijk niet uit te sluiten.

Veel plezier verder nog met atheïst zijn, geniet van alle materialistische spulletjes. Geniet ervan nu jullie nog leven!

 

Reactie:

Beste Willem,

Ik ‘bash’ geen gelovigen, maar ik geef wel op een nette en beargumenteerde manier aan waarom ik denk dat ze ongelijk hebben. Het bovennatuurlijke waarin gelovigen geloven, interfereert met het natuurlijke (denk bijvoorbeeld aan wonderen), waardoor het binnen het domein van de wetenschap valt en dus ook vanuit de wetenschap bekritiseerd kan worden. In uw laatste zin lijkt u de twee totaal verschillende betekenissen van ‘materialisme’ door elkaar te halen. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink

 

Nathan schreef op 7 oktober 2011:

Beste,

Ik ben vanaf mijn geboorte al mee de kerk in genomen en heb zelf ook het geloof van min ouders overgenomen. Dit is niet omdat ik hun niet wil teleurstellen maar omdat ik in het leven en in de kerk vele bewijzen heb gevonden dat God echt bestaat. Nu hou ik zelf niet van het welles nietes spelletje of het nu wel of niet waar is, ik denk dat op den duur de waarheid wel naar boven komt.

Nu heb ik de meeste artikelen op deze en andere sites gelezen. Sommige zaken hebben mij meerdere keren aan het twijfelen gebracht en nog niet alles is opgelost, maar voor mij zie ik wel steeds meer het bewijs voor mijn eigen zaak dat de teksten op uw site niet geheel kloppen en ik mijn geloof zeker niet zal verliezen aan de besprekingen op deze site, integendeel kan ik ze juist gebruiken om mijn geloof aan te sterken. Regelmatig wordt er weleens gezegd: degene die de bijbel het beste kent is de duivel zodat hij zijn eigen verhaal kan versterken. Dus ik dacht laat ik nu ook een bij de andere partij kijken wat die er dan van vinden, wie weet kan ik nog wat leren. Nu heb ik eerder verteld dat ik niet houd van het welles nietes spelletje, dat is ook niet de reden dat ik dit bericht stuur.

Ik had eigenlijk gewoon wat vragen als interesse.

Vind u bijvoorbeeld dat het geloof altijd slecht is? Regelmatig wordt bijvoorbeeld aangedragen dat het toeval is of een stukje geestelijk bedrog wanneer iemand bijvoorbeeld van zijn hoofdpijn of rugpijn afkomt na een gebed. Voor deze mensen is het toch fijn dat ze er geen last van hebben ook al zou het bedrog zijn. Of sommige mensen hebben plezier en lol in het leven alleen maar omdat ze een doel (denken te) hebben. Terwijl hun dit voor het geloven niet lukte. Is dit slecht?

Verder vroeg ik me af voor hoever u wel in bijvoorbeeld de geesteswereld gelooft of dat dat ook allen menselijk verzonnen is. Denk bijvoorbeeld aan dingen als het zesde zintuig of medium waarbij personen met overleden mensen kunnen praten. Denkt u dat hier een kern van waarheid in zit?

Ik zie een reactie tegemoet.

Vriendelijke groeten,

Nathan

 

Reactie:

Beste Nathan,

Het doet me goed dat je je ook verdiept in andersdenkenden, ook al ben je niet overtuigd door de argumenten op deze site. 

Ik vind zeker niet dat geloof altijd slecht is. In de meeste gevallen is het onschuldig, al kan de tijd, geld en moeite die erin gestoken wordt mijn inziens beter besteed worden. Ook bij vermeende gebedsgenezing is volgens mij in de meeste gevallen geen sprake van bedrog, maar houden mensen zichzelf eerder onbewust voor de gek. Ik denk immers dat er andere verklaringen zijn voor de genezing (als die überhaupt al plaatsvindt!). Dat neemt uiteraard niet weg dat het mooi is als mensen van hun klachten af komen (op welke manier dan ook). Wel denk ik dat het gevaarlijk wordt als mensen voor gebedsgenezing kiezen in plaats van de reguliere geneeskunst. Dan kunnen aandoeningen onnodig verergeren of zelfs tot de dood leiden. Helaas komt dit voor, zeker in orthodoxe kringen.

In een geestenwereld geloof ik niet: mensen zijn puur lichamelijke wezens die na hun dood vergaan tot stof, zie mijn artikel hierover. Mensen zijn van nature dualisten(ze geloven dat lichaam en geest los van elkaar kunnen bestaan), wat verklaart waarom dit geloof zo wijdverbreid is. Ongetwijfeld speelt ook de wens dat het leven niet ophoudt met de dood een belangrijke rol bij de populariteit van het geloof hierin. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

Wie zijn er online?

We hebben 53 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Ramsey NasrRamsey Nasr, dichter de vaderlands.

Citaat

Faith may be defined briefly as an illogical belief in the occurrence of the improbable.

~ H.L. Mencken