Matthijs schreef op 29 maart 2016:

Beste, 
In een van uw argumenten voor atheisme zegt u dit: ''Velen voeren vrije wil aan als theodicee: god gaf de mens vrije wil zodat ze vrijwillig voor het goede en het kwade konden kiezen, en niet een soort robotten waren. Ten eerste dient opgemerkte worden dat vrije wil niet kan bestaan als god alwetend is. Een persoon kan immers niet iets anders kiezen dan wat god al weet.''
Het laatste stuk: Ten eerste dient opgemerkte worden dat vrije wil niet kan bestaan als god alwetend is. Een persoon kan immers niet iets anders kiezen dan wat god al weet, begrijp ik niet helemaal. Als God alles weet betekent dat toch nog niet dat een mens niet vrij kan handelen. Immers zegt dit niks over het ingrijpen van God. God zou goed kunnen denken: hij heeft hieroor gekozen, deze optie kende ik al, maar ik laat hem vrij in zijn keuze.
Ik hoop dat u mijn uitleg begrijpt en mij vraag kan beantwoorden.
Met vriendelijke groet,

Mathijs


Reactie:

Beste Matthijs,

In dit stuk ga ik uit van een libertarische opvatting van vrije wil, omdat die populair is onder christenen. Dit houdt in dat je alleen vrij bent als je gedrag niet volledig gedetermineerd (bepaald) wordt door oorzakelijke factoren (invloed van anderen, omgeving, je eigen brein enz.). In exact dezelfde situatie had je dan anders kunnen kiezen dan je deed. Als God de gehele toekomst al kent, weet Hij ook precies welke keuzes u gaat maken, en daar kunt u dus niet van afwijken. Uw gedrag is daarmee volledig gedetermineerd door Gods kennis van de toekomst. Een simpel voorbeeld kan dit verduidelijken. God wist voor dat u geboren werd al of en hoeveel kinderen u gaat krijgen (of nu al hebt). Stel dat dat er twee zijn, hoe kunt u kan nog kiezen voor drie kinderen, of geen? 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

 

Wie zijn er online?

We hebben 78 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Isaac AsimovIsaac Asimov, Amerikaans schrijver en biochemicus.

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch

Matthijs schreef op 29 maart 2016:

Beste, 
In een van uw argumenten voor atheisme zegt u dit: ''Velen voeren vrije wil aan als theodicee: god gaf de mens vrije wil zodat ze vrijwillig voor het goede en het kwade konden kiezen, en niet een soort robotten waren. Ten eerste dient opgemerkte worden dat vrije wil niet kan bestaan als god alwetend is. Een persoon kan immers niet iets anders kiezen dan wat god al weet.''
Het laatste stuk: Ten eerste dient opgemerkte worden dat vrije wil niet kan bestaan als god alwetend is. Een persoon kan immers niet iets anders kiezen dan wat god al weet, begrijp ik niet helemaal. Als God alles weet betekent dat toch nog niet dat een mens niet vrij kan handelen. Immers zegt dit niks over het ingrijpen van God. God zou goed kunnen denken: hij heeft hieroor gekozen, deze optie kende ik al, maar ik laat hem vrij in zijn keuze.
Ik hoop dat u mijn uitleg begrijpt en mij vraag kan beantwoorden.
Met vriendelijke groet,

Mathijs


Reactie:

Beste Matthijs,

In dit stuk ga ik uit van een libertarische opvatting van vrije wil, omdat die populair is onder christenen. Dit houdt in dat je alleen vrij bent als je gedrag niet volledig gedetermineerd (bepaald) wordt door oorzakelijke factoren (invloed van anderen, omgeving, je eigen brein enz.). In exact dezelfde situatie had je dan anders kunnen kiezen dan je deed. Als God de gehele toekomst al kent, weet Hij ook precies welke keuzes u gaat maken, en daar kunt u dus niet van afwijken. Uw gedrag is daarmee volledig gedetermineerd door Gods kennis van de toekomst. Een simpel voorbeeld kan dit verduidelijken. God wist voor dat u geboren werd al of en hoeveel kinderen u gaat krijgen (of nu al hebt). Stel dat dat er twee zijn, hoe kunt u kan nog kiezen voor drie kinderen, of geen? 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

Wie zijn er online?

We hebben 78 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Isaac AsimovIsaac Asimov, Amerikaans schrijver en biochemicus.

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch