Jan Braal schreef op 15 juli 2013:

Geachte heer Klink,
Ik heb een vraag waarvan ik benieuwd ben wat uw mening hierop is.
Als een zoon van mij op 3 jarige leeftijd komt te overlijden omdat het een zwak en ziekelijk kind is, zou dit volgens de evolutietheorie een natuurlijke proces zijn van het overleven van de sterkste. Waarom schreeuwt iedere cel in mij dat dit niet natuurlijk is, waarom blijft het hart dan verscheurt achter. Als resultaat van een evolutie zou ik dan toch beter moeten weten?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,

Jan Braal

 

Reactie:

Beste Jan,

Het is natuurlijk dat ieder levens wezen komt te overlijden, de best aangepaste alleen later dan de minder goed aangepast. Het is ook natuurlijk dat uw hart verscheurd is als dat levende wezen uw kind is, want u hebt een diepe emotionele band met uw kind. Die diepe emotionele band is evolutionair goed te verklaren omdat daarmee het kind de grootste kans op overleven en opgroeien heeft. Dit geldt niet alleen voor mensen overigens, maar in meer of mindere mate voor elk sociaal zoogdier.

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

 

Wie zijn er online?

We hebben 7 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Bertrand RussellBertrand Russell, Engelse filosoof en wiskundige.

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch

Jan Braal schreef op 15 juli 2013:

Geachte heer Klink,
Ik heb een vraag waarvan ik benieuwd ben wat uw mening hierop is.
Als een zoon van mij op 3 jarige leeftijd komt te overlijden omdat het een zwak en ziekelijk kind is, zou dit volgens de evolutietheorie een natuurlijke proces zijn van het overleven van de sterkste. Waarom schreeuwt iedere cel in mij dat dit niet natuurlijk is, waarom blijft het hart dan verscheurt achter. Als resultaat van een evolutie zou ik dan toch beter moeten weten?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,

Jan Braal

 

Reactie:

Beste Jan,

Het is natuurlijk dat ieder levens wezen komt te overlijden, de best aangepaste alleen later dan de minder goed aangepast. Het is ook natuurlijk dat uw hart verscheurd is als dat levende wezen uw kind is, want u hebt een diepe emotionele band met uw kind. Die diepe emotionele band is evolutionair goed te verklaren omdat daarmee het kind de grootste kans op overleven en opgroeien heeft. Dit geldt niet alleen voor mensen overigens, maar in meer of mindere mate voor elk sociaal zoogdier.

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

Wie zijn er online?

We hebben 7 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Bertrand RussellBertrand Russell, Engelse filosoof en wiskundige.

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch