Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/vhosts/deatheist.nl/httpdocs/modules/mod_jf_mobilemenu/helper.php on line 83

Eduard schreef op 24 september 2012:

Dag Bart,

Wat vindt u van onderstaand stukje?

Het godsargument van Emanuel Rutten
“Voor alle uitspraken p geldt dat als p noodzakelijk onkenbaar is, dan is p
noodzakelijk onwaar. De uitspraak ‘God bestaat niet’ is noodzakelijk onkenbaar. Ergo: ‘God bestaat niet’ is noodzakelijk onwaar. Ergo: het is noodzakelijk waar dat God bestaat.”
Dat is waar, kortgezegd, het nieuwe godsargument van Emanuel Rutten
op neerkomt. Simpeler nog: iets dat je principieel niet kunt kennen, kan
niet waar zijn. Je kunt nooit weten dat God niet bestaat. Dus de uitspraak
dat God niet bestaat kan niet waar zijn. Als het niet waar kan zijn dat God
niet bestaat, dan moet God bestaan.
Op internet buitelen de tegenwerpingen groen en rijp over elkaar heen.
Rustig en sereen gaat de filosoof op alle weerleggingen in. De meest genoemde en voor de hand liggende tegenwerping is de volgende:
zoals je nooit kunt weten dat God niet bestaat, zo kun je ook nooit weten
dat hij wel bestaat. ‘God bestaat’ is evenzeer een onkenbare en dus onware
uitspraak. Volgens de eigen logica van Rutten is hiermee bewezen dat
God niet bestaat. Ruttens weerwoord: beide uitspraken ‘God bestaat’ en
‘God bestaat niet’ hebben geen gelijke kenwaarde. Als God bestaat, weet
tenminste God zelf dat hij bestaat. De uitspraak ‘God bestaat’ is dus niet
principieel onkenbaar, wat wel voor de uitspraak ‘God bestaat niet’ geldt

http://www.gjerutten.nl/RuttenVolZin.pdf

Vriendelijke groet,

Eduard
 

 

Reactie:

Beste Eduard,

Van dit argument heb ik inderdaad zijlings wat meegekregen, maar ik heb me er nog niet in verdiept. Het lijkt een soort ontologisch godsbewijs. Daarover schreef Bertrand Russell eens: "it is easier to feel convinced that it must be fallacious than it is to find out precisely where the fallacy lies". Volgens mij is dat ook hier het geval. Ik hoop te zijner tijd er nog ees op terug te komen!

Met vriendelijke groet,

Bart Klink

 

Wie zijn er online?

We hebben 79 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Peter SingerPeter Singer, filosoof en hoogleraar bioethiek aan de Princeton University.

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch

Eduard schreef op 24 september 2012:

Dag Bart,

Wat vindt u van onderstaand stukje?

Het godsargument van Emanuel Rutten
“Voor alle uitspraken p geldt dat als p noodzakelijk onkenbaar is, dan is p
noodzakelijk onwaar. De uitspraak ‘God bestaat niet’ is noodzakelijk onkenbaar. Ergo: ‘God bestaat niet’ is noodzakelijk onwaar. Ergo: het is noodzakelijk waar dat God bestaat.”
Dat is waar, kortgezegd, het nieuwe godsargument van Emanuel Rutten
op neerkomt. Simpeler nog: iets dat je principieel niet kunt kennen, kan
niet waar zijn. Je kunt nooit weten dat God niet bestaat. Dus de uitspraak
dat God niet bestaat kan niet waar zijn. Als het niet waar kan zijn dat God
niet bestaat, dan moet God bestaan.
Op internet buitelen de tegenwerpingen groen en rijp over elkaar heen.
Rustig en sereen gaat de filosoof op alle weerleggingen in. De meest genoemde en voor de hand liggende tegenwerping is de volgende:
zoals je nooit kunt weten dat God niet bestaat, zo kun je ook nooit weten
dat hij wel bestaat. ‘God bestaat’ is evenzeer een onkenbare en dus onware
uitspraak. Volgens de eigen logica van Rutten is hiermee bewezen dat
God niet bestaat. Ruttens weerwoord: beide uitspraken ‘God bestaat’ en
‘God bestaat niet’ hebben geen gelijke kenwaarde. Als God bestaat, weet
tenminste God zelf dat hij bestaat. De uitspraak ‘God bestaat’ is dus niet
principieel onkenbaar, wat wel voor de uitspraak ‘God bestaat niet’ geldt

http://www.gjerutten.nl/RuttenVolZin.pdf

Vriendelijke groet,

Eduard
 

 

Reactie:

Beste Eduard,

Van dit argument heb ik inderdaad zijlings wat meegekregen, maar ik heb me er nog niet in verdiept. Het lijkt een soort ontologisch godsbewijs. Daarover schreef Bertrand Russell eens: "it is easier to feel convinced that it must be fallacious than it is to find out precisely where the fallacy lies". Volgens mij is dat ook hier het geval. Ik hoop te zijner tijd er nog ees op terug te komen!

Met vriendelijke groet,

Bart Klink

Wie zijn er online?

We hebben 79 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Peter SingerPeter Singer, filosoof en hoogleraar bioethiek aan de Princeton University.

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch