Piet van Dijk schreef op 24 april 2012:

Op je homepage omschrijf je atheïsme als ' afwezigheid van het geloof in god(en)' . Dat is volgens mij fout. Een groot deel van de mensheid gelooft in goden, dus is er evident sprake van geloof in god. Waarschijnlijk bedoel je 'afwezigheid van de mening dat er goden bestaan'. Jammer alleen dat met dat redelijke argument religie als onnodig wordt gezien. Religie is volgens mij verbeelding (lees Harry Kuitert) maar daarmee nog niet zinloos. Of vind je literatuur, kunst, poëzie en muziek - ook vormen om greep te krijgen op het mysterie en het schone van het bestaan - ook onnodig?

 

Reactie:

Beste Piet,

Bij een atheïst is het geloof in god(en) afwezig. Wat (een groot deel van) de mensheid gelooft, is daarbij irrelevant. Volgens mij is er dus niets mis met de definitie. De vraag of religie waar is, is een andere dan de vraag of religie nodig is. Deze website houdt zich alleen met de (godsdienstfilosofische) eerste vraag bezig, niet met de laatste. Er zijn ongetwijfeld een hoop mensen die religie nodig hebben in hun leven, maar een groot deel heeft dat niet. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

 

Wie zijn er online?

We hebben 78 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Richard DawkinsRichard Dawkins, essayist, schrijver, zoöloog, hoogleraar aan de Universiteit van Oxford.

Citaat

Human life has no meaning independent of itself. There is no cosmic force or deity to give it meaning or significance. There is no ultimate destiny for man. Such a belief is an illusion of humankind's infancy. The meaning of life is what we choose to give it. Meaning grows out of human purposes alone. Nature provides us with an infinite range of opportunities, but it is only our vision and our action that select and realize those that we desire.... Thus the good life is achieved, invented, fashioned in an active life of enterprise and endeavor. But whether or not an individual chooses to enter into the arena depends upon him alone. Those who do can find it energizing, exhilarating, full of triumph and satisfaction. In spite of failures, setbacks, suffering, and pain, life can be fun.

~ Paul Kurtz

Piet van Dijk schreef op 24 april 2012:

Op je homepage omschrijf je atheïsme als ' afwezigheid van het geloof in god(en)' . Dat is volgens mij fout. Een groot deel van de mensheid gelooft in goden, dus is er evident sprake van geloof in god. Waarschijnlijk bedoel je 'afwezigheid van de mening dat er goden bestaan'. Jammer alleen dat met dat redelijke argument religie als onnodig wordt gezien. Religie is volgens mij verbeelding (lees Harry Kuitert) maar daarmee nog niet zinloos. Of vind je literatuur, kunst, poëzie en muziek - ook vormen om greep te krijgen op het mysterie en het schone van het bestaan - ook onnodig?

 

Reactie:

Beste Piet,

Bij een atheïst is het geloof in god(en) afwezig. Wat (een groot deel van) de mensheid gelooft, is daarbij irrelevant. Volgens mij is er dus niets mis met de definitie. De vraag of religie waar is, is een andere dan de vraag of religie nodig is. Deze website houdt zich alleen met de (godsdienstfilosofische) eerste vraag bezig, niet met de laatste. Er zijn ongetwijfeld een hoop mensen die religie nodig hebben in hun leven, maar een groot deel heeft dat niet. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

Wie zijn er online?

We hebben 78 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Richard DawkinsRichard Dawkins, essayist, schrijver, zoöloog, hoogleraar aan de Universiteit van Oxford.

Citaat

Human life has no meaning independent of itself. There is no cosmic force or deity to give it meaning or significance. There is no ultimate destiny for man. Such a belief is an illusion of humankind's infancy. The meaning of life is what we choose to give it. Meaning grows out of human purposes alone. Nature provides us with an infinite range of opportunities, but it is only our vision and our action that select and realize those that we desire.... Thus the good life is achieved, invented, fashioned in an active life of enterprise and endeavor. But whether or not an individual chooses to enter into the arena depends upon him alone. Those who do can find it energizing, exhilarating, full of triumph and satisfaction. In spite of failures, setbacks, suffering, and pain, life can be fun.

~ Paul Kurtz