Anoniem schreef op 29 juli 2011:

Hallo Bart.

Ik ben 19 jaar, gematigd Christelijk opgevoed, maar sinds anderhalf jaar ben ik gaan twijfelen na zeer negatieve ervaringen met dwangneuroses en instrusive gedachten Over (en van)God, waar ik soms steeds last van heb. Door meer te gaan nadenken en lezen op internet, ben ik na een lange weg steeds atheistischer geworden.

Ik had wel eens van Jan Zeilstra en gebedsgenezing gehoord, maar na wat discussie op een forum had ik het naast me neergelegd.Maar ongeveer 2 maanden terug las ik op een emotioneel heftige en nare dag een (waarschijnlijk sarcastisch) stukje in de krant.Dit ging over het blad de levenstroom, met de vele wonderelijke genezingen. Ik herinnerde zelf nu ook het eens gelezen te hebben, en ik raakte in paniek omdat ik het in mijn hoofd niet meer kon weerleggen.Wat zoeken naar internet over hem werkte averrechts, de meeste sites geven neutrale informatie, of ze geloven het. 

Erger nog, omdat Jan Zeilstra orthodoxe denkbeelden heeft, verlenen de vermeende wonderen die denkbeelden een voetstuk in mijn hoofd, zelfs al ben ik het er oneens me, en lijkt me het onlogisch. Maar ik heb moeite met het logisch verklaren van sommige van de genezingsclaims, vanwege mijn incomplete wetenschappelijke kennis.

Vanwege de andere argumenten voor het atheisme, en nog het opzoeken naar algemene argumenten tegen gebedsgenezing(ook op deze site)heb ik een patsstelling weten vast te houden. Afgelopen week met mijn ouders op vakantie ging het mis, en kon het niet meer buitensluiten. Atheisme lijkt voor de rest logisch, maar omdat ik gebedsgenezing in mijn hoofd niet geheel kon weerleggen, bleef ik erover malen, vooral omdat ik op de hoogte ben wat neurologie(door het boek Wij zijn ons brein), en van de wetenschappelijke,seculare visie op het onstaan van Joods monotheisme. Omdat dit totaal tegenstrijdig is, kwam ik zelfs tot afschuwelijke conclusies dat God expres oorlog gewild heeft(zit onvermijdelijk in onze natuur), of dat hij expres een vage openbaring heeft gemaakt voor een bepaalde reden. Er klopt duidelijk iets niet.

Het schrijven van dit bericht doet me al wat beter hierover voelen,maar ik vraag me toch af of je meer argumentatie over gebedsgenezing hebt, of wat extra informatie over de claims van de levenstroom, omdat ik ondanks mijn vermoedens er slecht zelf uit kom.

 

 

Reactie: 

Beste anoniem,

Het probleem met genezingsverhalen is dat de informatie erover meestal zeer beperkt is. Denk bijvoorbeeld aan de volgende vragen: 

- Wat was de diagnose precies? (veel ziektes hebben verschillende verschijningsvormen, gradaties of stadia) 

- Was de diagnose wel juist?

- Wat is het natuurlijk verloop van de ziekte? (sommige ziektes hebben ups en downs)

- Hoe groot is de kans op spontane genezing? (dit komt zeker voor; de huidige medische kennis is ver van volmaakt)

- Hoe groot is de invloed van suggestie? (placebo-effect)

- Is de zieke wel echt genezen of is het een tijdelijke opleving? (hoe is het met diegene na een bepaalde tijd?)

Het antwoord op deze vragen is vaak zeer beperkt of ontbreekt, waardoor het – zeker voor mensen die geen medische achtergrond hebben – moeilijk te bepalen of er sprake is van een daadwerkelijke en blijvende genezing. In het bijzonder wil ik wijzen op deze kritische rapportage over de vermeende genezingen van Jan Zijlstra (van de EO nota bene!). Hieruit blijkt dat een aantal gevallen van vermeende genezingen geen of geen blijvende genezingen waren. Ook hier wordt een geval beschreven van een schijnbare genezing van Zijlstra. 

Het is onmogelijk om elke genezingsclaim volledig te onderzoeken en zo uit te kunenn sluiten dat gebedsgenezing daadwerkelijk bestaat. Wel kun je de bovenstaande kritische vragen stellen. Ook is er één simpele vraag die gebedsgenezers nooit overtuigend hebben beantwoord: waarom kan God geen geamputeerd been laten aangroeien? De diagnose en de eventuele genezing hiervan is ontegenzeggelijk juist en een natuurlijk herstel is uitgesloten. Toch is nog nooit één gelovige met een aangegroeid been uit een genezingsdienst gelopen, ook niet uit de van Jan Zijlstra!

Met vriendelijke groet,

Bart Klink

 

 

Wie zijn er online?

We hebben 44 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Philip PullmanPhilip Pullman, schrijver, auteur van o.a. The Golden Compass, de film gebaseerd op deel 1 van zijn trilogie His Dark Materials.

Citaat

Religion is based, I think, primarily and mainly upon fear. It is partly the terror of the unknown and partly, as I have said, the wish to feel that you have a kind of elder brother who will stand by you in all your troubles and disputes. Fear is the basis of the whole thing -- fear of the mysterious, fear of defeat, fear of death. Fear is the parent of cruelty, and therefore it is no wonder if cruelty and religion have gone hand in hand. It is because fear is at the basis of those two things. In this world we can now begin a little to understand things, and a little to master them by help of science, which has forced its way step by step against the Christian religion, against the churches, and against the opposition of all the old precepts. Science can help us to get over this craven fear in which mankind has lived for so many generations. Science can teach us, and I think our own hearts can teach us, no longer to look around for imaginary supports, no longer to invent allies in the sky, but rather to look to our own efforts here below to make this world a better place to live in, instead of the sort of place that the churches in all these centuries have made it.

~ Bertrand Russell

Anoniem schreef op 29 juli 2011:

Hallo Bart.

Ik ben 19 jaar, gematigd Christelijk opgevoed, maar sinds anderhalf jaar ben ik gaan twijfelen na zeer negatieve ervaringen met dwangneuroses en instrusive gedachten Over (en van)God, waar ik soms steeds last van heb. Door meer te gaan nadenken en lezen op internet, ben ik na een lange weg steeds atheistischer geworden.

Ik had wel eens van Jan Zeilstra en gebedsgenezing gehoord, maar na wat discussie op een forum had ik het naast me neergelegd.Maar ongeveer 2 maanden terug las ik op een emotioneel heftige en nare dag een (waarschijnlijk sarcastisch) stukje in de krant.Dit ging over het blad de levenstroom, met de vele wonderelijke genezingen. Ik herinnerde zelf nu ook het eens gelezen te hebben, en ik raakte in paniek omdat ik het in mijn hoofd niet meer kon weerleggen.Wat zoeken naar internet over hem werkte averrechts, de meeste sites geven neutrale informatie, of ze geloven het. 

Erger nog, omdat Jan Zeilstra orthodoxe denkbeelden heeft, verlenen de vermeende wonderen die denkbeelden een voetstuk in mijn hoofd, zelfs al ben ik het er oneens me, en lijkt me het onlogisch. Maar ik heb moeite met het logisch verklaren van sommige van de genezingsclaims, vanwege mijn incomplete wetenschappelijke kennis.

Vanwege de andere argumenten voor het atheisme, en nog het opzoeken naar algemene argumenten tegen gebedsgenezing(ook op deze site)heb ik een patsstelling weten vast te houden. Afgelopen week met mijn ouders op vakantie ging het mis, en kon het niet meer buitensluiten. Atheisme lijkt voor de rest logisch, maar omdat ik gebedsgenezing in mijn hoofd niet geheel kon weerleggen, bleef ik erover malen, vooral omdat ik op de hoogte ben wat neurologie(door het boek Wij zijn ons brein), en van de wetenschappelijke,seculare visie op het onstaan van Joods monotheisme. Omdat dit totaal tegenstrijdig is, kwam ik zelfs tot afschuwelijke conclusies dat God expres oorlog gewild heeft(zit onvermijdelijk in onze natuur), of dat hij expres een vage openbaring heeft gemaakt voor een bepaalde reden. Er klopt duidelijk iets niet.

Het schrijven van dit bericht doet me al wat beter hierover voelen,maar ik vraag me toch af of je meer argumentatie over gebedsgenezing hebt, of wat extra informatie over de claims van de levenstroom, omdat ik ondanks mijn vermoedens er slecht zelf uit kom.

 

 

Reactie: 

Beste anoniem,

Het probleem met genezingsverhalen is dat de informatie erover meestal zeer beperkt is. Denk bijvoorbeeld aan de volgende vragen: 

- Wat was de diagnose precies? (veel ziektes hebben verschillende verschijningsvormen, gradaties of stadia) 

- Was de diagnose wel juist?

- Wat is het natuurlijk verloop van de ziekte? (sommige ziektes hebben ups en downs)

- Hoe groot is de kans op spontane genezing? (dit komt zeker voor; de huidige medische kennis is ver van volmaakt)

- Hoe groot is de invloed van suggestie? (placebo-effect)

- Is de zieke wel echt genezen of is het een tijdelijke opleving? (hoe is het met diegene na een bepaalde tijd?)

Het antwoord op deze vragen is vaak zeer beperkt of ontbreekt, waardoor het – zeker voor mensen die geen medische achtergrond hebben – moeilijk te bepalen of er sprake is van een daadwerkelijke en blijvende genezing. In het bijzonder wil ik wijzen op deze kritische rapportage over de vermeende genezingen van Jan Zijlstra (van de EO nota bene!). Hieruit blijkt dat een aantal gevallen van vermeende genezingen geen of geen blijvende genezingen waren. Ook hier wordt een geval beschreven van een schijnbare genezing van Zijlstra. 

Het is onmogelijk om elke genezingsclaim volledig te onderzoeken en zo uit te kunenn sluiten dat gebedsgenezing daadwerkelijk bestaat. Wel kun je de bovenstaande kritische vragen stellen. Ook is er één simpele vraag die gebedsgenezers nooit overtuigend hebben beantwoord: waarom kan God geen geamputeerd been laten aangroeien? De diagnose en de eventuele genezing hiervan is ontegenzeggelijk juist en een natuurlijk herstel is uitgesloten. Toch is nog nooit één gelovige met een aangegroeid been uit een genezingsdienst gelopen, ook niet uit de van Jan Zijlstra!

Met vriendelijke groet,

Bart Klink

 

Wie zijn er online?

We hebben 44 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Philip PullmanPhilip Pullman, schrijver, auteur van o.a. The Golden Compass, de film gebaseerd op deel 1 van zijn trilogie His Dark Materials.

Citaat

Religion is based, I think, primarily and mainly upon fear. It is partly the terror of the unknown and partly, as I have said, the wish to feel that you have a kind of elder brother who will stand by you in all your troubles and disputes. Fear is the basis of the whole thing -- fear of the mysterious, fear of defeat, fear of death. Fear is the parent of cruelty, and therefore it is no wonder if cruelty and religion have gone hand in hand. It is because fear is at the basis of those two things. In this world we can now begin a little to understand things, and a little to master them by help of science, which has forced its way step by step against the Christian religion, against the churches, and against the opposition of all the old precepts. Science can help us to get over this craven fear in which mankind has lived for so many generations. Science can teach us, and I think our own hearts can teach us, no longer to look around for imaginary supports, no longer to invent allies in the sky, but rather to look to our own efforts here below to make this world a better place to live in, instead of the sort of place that the churches in all these centuries have made it.

~ Bertrand Russell