Jan Kuipers schreef op 11 mei 2011:

Hallo Bart.

Mooi artikel over vrije wil waar ik op wil reageren.

Bij deze een stukje 'aanvulling' op je artikel over: vrij wil.

Voor zover ik het begrijp:

Vrije wil is een samenvoeging van twee woorden die volgens mij geen verband met elkaar hebben. De reden is als volgt:

Vrijheid gaat uit van keuzevrijheid maar het moment van kiezen is onmogelijk te voorspellen terwijl dat wel bij vrijheid hoort. De wil bestaat niet zonder punt waar naartoe wordt bewogen,  De wil die wil wat om wil te kunnen zijn en dat wat de wil wil; daar moet je aan voldoen. Iets niet willen valt hier natuurlijk ook onder maar is gewoon het omgekeerde. Dus zo is er voor de wil weer geen vrijheid van keuze mogelijk. Wat je schrijft, zegt en doet dat is ook dat wat je wil en je kunt dus niet iets schrijven of doen waar je het niet mee eens bent. De boel bedotten is ook weer wat je dan wil en is ook geen keuze.

volgens mij is er dus geen wil noch een keuze te maken maar enkel energie die voortbeweegt en een eigen onvoorspelbare weg gaat. Wat die energie is weten we niet omdat we dat zelf ook zijn. Wij geven als een uitvloeisel van de evolutie, mens met een ontwikkeld brein, commentaar op dat wat gebeurt maar hebben enkel een denkbeeldige invloed op de uitkomsten. Dus geen.

Reageren? graag.

Vriendelijke groet, jan

 

Reactie:

Beste Jan Kuipers,

Het hele idee van een ‘wil’ is een volkspsychologisch begrip waar we volgens mij niets mee kunnen als we willen begrijpen hoe ons gedrag in het brein tot stand komt. Dat je niet iets kunt doen als je dat niet wilt, is niet waar: verschillende ziektebeelden zorgen ervoor dat patiënten dingen doen die ze niet willen, denk bijvoorbeeld aan het syndroom van Gilles de la Tourette. 

Wat u bedoelt met “energie die voortbeweegt en een eigen onvoorspelbare weg gaat” weet ik niet. Hoe dit meer inzicht geeft in onze keuzevrijheid ontgaat mij eveneens. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

 

Wie zijn er online?

We hebben 163 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Jaap van HeerdenJaap van Heerden, filosoof, hoogleraar psychologie aan de Universiteit Maastricht.

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch

Jan Kuipers schreef op 11 mei 2011:

Hallo Bart.

Mooi artikel over vrije wil waar ik op wil reageren.

Bij deze een stukje 'aanvulling' op je artikel over: vrij wil.

Voor zover ik het begrijp:

Vrije wil is een samenvoeging van twee woorden die volgens mij geen verband met elkaar hebben. De reden is als volgt:

Vrijheid gaat uit van keuzevrijheid maar het moment van kiezen is onmogelijk te voorspellen terwijl dat wel bij vrijheid hoort. De wil bestaat niet zonder punt waar naartoe wordt bewogen,  De wil die wil wat om wil te kunnen zijn en dat wat de wil wil; daar moet je aan voldoen. Iets niet willen valt hier natuurlijk ook onder maar is gewoon het omgekeerde. Dus zo is er voor de wil weer geen vrijheid van keuze mogelijk. Wat je schrijft, zegt en doet dat is ook dat wat je wil en je kunt dus niet iets schrijven of doen waar je het niet mee eens bent. De boel bedotten is ook weer wat je dan wil en is ook geen keuze.

volgens mij is er dus geen wil noch een keuze te maken maar enkel energie die voortbeweegt en een eigen onvoorspelbare weg gaat. Wat die energie is weten we niet omdat we dat zelf ook zijn. Wij geven als een uitvloeisel van de evolutie, mens met een ontwikkeld brein, commentaar op dat wat gebeurt maar hebben enkel een denkbeeldige invloed op de uitkomsten. Dus geen.

Reageren? graag.

Vriendelijke groet, jan

 

Reactie:

Beste Jan Kuipers,

Het hele idee van een ‘wil’ is een volkspsychologisch begrip waar we volgens mij niets mee kunnen als we willen begrijpen hoe ons gedrag in het brein tot stand komt. Dat je niet iets kunt doen als je dat niet wilt, is niet waar: verschillende ziektebeelden zorgen ervoor dat patiënten dingen doen die ze niet willen, denk bijvoorbeeld aan het syndroom van Gilles de la Tourette. 

Wat u bedoelt met “energie die voortbeweegt en een eigen onvoorspelbare weg gaat” weet ik niet. Hoe dit meer inzicht geeft in onze keuzevrijheid ontgaat mij eveneens. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

Wie zijn er online?

We hebben 163 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Jaap van HeerdenJaap van Heerden, filosoof, hoogleraar psychologie aan de Universiteit Maastricht.

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch