Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/vhosts/deatheist.nl/httpdocs/modules/mod_jf_mobilemenu/helper.php on line 83

Frank Cornelissen schreef op 16 november 2010:

Dag Bart,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben erg benieuwd naar het artikel wat jij hebt geschreven, n.a.v. je eigen vertaling van het eerste scheppingsverhaal uit Genesis.

Maar uit de reactie van jou op mijn vragen, constateer ik dat jij nog steeds een dilemma verondersteld tussen het eerste scheppingsverhaal en de evolutietheorie. Met name zie jij het centraal stellen van de mens in het scheppingsverhaal contradictoir aan de evolutietheorie.


Ik lees iets geheel anders in Genesis.

Ik wil niet vooruit lopen op het komende artikel, maar ik kan gerust stellen dat het dilemma Genesis -evolutietheorie een achterhaald dilemma is. Sterker; er is geen dilemma.

M.vr.gr.,

Frank Cornelissen 

 

Reactie:

Beste Frank,

Mijn vertaling (en uitleg) van het eerste scheppingsverhaal staat online (pdf). Verder heb ik in een ander artikel verdedigd waarom ik denk dat er wel degelijk een conflict is tussen schepping en evolutie.

Met vriendelijke groet,

Bart Klink

 

Wie zijn er online?

We hebben 41 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Jodie FosterJodie Foster, actrice

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch

Frank Cornelissen schreef op 16 november 2010:

Dag Bart,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben erg benieuwd naar het artikel wat jij hebt geschreven, n.a.v. je eigen vertaling van het eerste scheppingsverhaal uit Genesis.

Maar uit de reactie van jou op mijn vragen, constateer ik dat jij nog steeds een dilemma verondersteld tussen het eerste scheppingsverhaal en de evolutietheorie. Met name zie jij het centraal stellen van de mens in het scheppingsverhaal contradictoir aan de evolutietheorie.


Ik lees iets geheel anders in Genesis.

Ik wil niet vooruit lopen op het komende artikel, maar ik kan gerust stellen dat het dilemma Genesis -evolutietheorie een achterhaald dilemma is. Sterker; er is geen dilemma.

M.vr.gr.,

Frank Cornelissen 

 

Reactie:

Beste Frank,

Mijn vertaling (en uitleg) van het eerste scheppingsverhaal staat online (pdf). Verder heb ik in een ander artikel verdedigd waarom ik denk dat er wel degelijk een conflict is tussen schepping en evolutie.

Met vriendelijke groet,

Bart Klink

Wie zijn er online?

We hebben 41 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Jodie FosterJodie Foster, actrice

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch