Christiaan Kok schreef op 15 april 2010

Gelieve uw argument tegen de besnijdenis te verwijderen in uw recensie van "Wetenschap in de Bijbel". Het klopt niet.  Erg jammer dat u zonder verder onderzoek dit argument hebt gebruikt. Voor de rest: een mooie site! 

 

Reactie:

Beste Christiaan,

De link die u geeft gaat alleen over een medisch voordeel van besnijdenis ten aanzien van aids, een ziekte die pas vrij recent is ontstaan. Mijn kritiek op Hobrinks besnijdenisargument is echter breder dan dat. Ik haal een wetenschappelijke publicatie aan dat het totaalplaatje van besnijdenis in twijfel trekt, zeker als dit gebeurt onder primitieve oudtestamentische omstandigheden. Daarom denk ik niet dat de link die u geeft wat aan mijn kritiek op Hobrink afdoet.

Met vriendelijke groet

 

 

Wie zijn er online?

We hebben 61 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Steven PinkerSteven Pinker, Canadees taalkundige en experimenteel psycholoog.

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch

Christiaan Kok schreef op 15 april 2010

Gelieve uw argument tegen de besnijdenis te verwijderen in uw recensie van "Wetenschap in de Bijbel". Het klopt niet.  Erg jammer dat u zonder verder onderzoek dit argument hebt gebruikt. Voor de rest: een mooie site! 

 

Reactie:

Beste Christiaan,

De link die u geeft gaat alleen over een medisch voordeel van besnijdenis ten aanzien van aids, een ziekte die pas vrij recent is ontstaan. Mijn kritiek op Hobrinks besnijdenisargument is echter breder dan dat. Ik haal een wetenschappelijke publicatie aan dat het totaalplaatje van besnijdenis in twijfel trekt, zeker als dit gebeurt onder primitieve oudtestamentische omstandigheden. Daarom denk ik niet dat de link die u geeft wat aan mijn kritiek op Hobrink afdoet.

Met vriendelijke groet

 

Wie zijn er online?

We hebben 61 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Steven PinkerSteven Pinker, Canadees taalkundige en experimenteel psycholoog.

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch