Arnoud Rop schreef op 13 februari 2010:

Beste Bart,

Bedankt voor je reactie op mijn reactie.
Je hebt gelijk dat ik je artikel niet goed heb begrepen.

Ik denk wel dat de vraag naar het waarom een legitieme vraag is voor de mens. Je stelt terecht dat de atheïst deze vraag als onzinnig moet beschouwen. Ik ben er echter van overtuigd dat je jezelf daarmee voor een onmogelijke opgave stelt.

Ik wil ook nog graag even kwijt dat ik het niet onze plaats vind, om de geredde Haïtiaan erop te wijzen dat hij/zij in zijn danken kennelijk niet denkt aan zijn omgekomen landgenoot. Danken voor het leven en de waarom-vraag van de doden gaan hand in hand.

Groet,

Arnoud
 

 

Reactie:

Beste Arnoud,

Het leven zonder een antwoord op die waaromvraag kan lastig zijn, maar kan juist ook zorgen voor gemoedsrust.

God danken voor het overleven van een ramp, terwijl veel anderen het niet overleefd hebben, is een begrijpelijke reactie, maar de logische conclusie blijft weerzinwekkend. Daarin sta ik overigens niet alleen: ook sommige andere gelovigen die ik ken hebben moeite met dergelijke manier van God danken. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink
 

 

Wie zijn er online?

We hebben 97 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Richard FeynmanRichard Feynman, Amerikaanse natuurkundige en Nobelprijswinnaar.

Citaat

Nearly all peoples have developed their own creation myth, and the Genesis story is just the one that happened to have been adopted by one particular tribe of Middle Eastern herders. It has no more special status than the belief of a particular West African tribe that the world was created from the excrement of ants. All these myths have in common that they depend upon the deliberate intentions of some kind of supernatural being.

~ Richard Dawkins

Arnoud Rop schreef op 13 februari 2010:

Beste Bart,

Bedankt voor je reactie op mijn reactie.
Je hebt gelijk dat ik je artikel niet goed heb begrepen.

Ik denk wel dat de vraag naar het waarom een legitieme vraag is voor de mens. Je stelt terecht dat de atheïst deze vraag als onzinnig moet beschouwen. Ik ben er echter van overtuigd dat je jezelf daarmee voor een onmogelijke opgave stelt.

Ik wil ook nog graag even kwijt dat ik het niet onze plaats vind, om de geredde Haïtiaan erop te wijzen dat hij/zij in zijn danken kennelijk niet denkt aan zijn omgekomen landgenoot. Danken voor het leven en de waarom-vraag van de doden gaan hand in hand.

Groet,

Arnoud
 

 

Reactie:

Beste Arnoud,

Het leven zonder een antwoord op die waaromvraag kan lastig zijn, maar kan juist ook zorgen voor gemoedsrust.

God danken voor het overleven van een ramp, terwijl veel anderen het niet overleefd hebben, is een begrijpelijke reactie, maar de logische conclusie blijft weerzinwekkend. Daarin sta ik overigens niet alleen: ook sommige andere gelovigen die ik ken hebben moeite met dergelijke manier van God danken. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink
 

Wie zijn er online?

We hebben 97 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Richard FeynmanRichard Feynman, Amerikaanse natuurkundige en Nobelprijswinnaar.

Citaat

Nearly all peoples have developed their own creation myth, and the Genesis story is just the one that happened to have been adopted by one particular tribe of Middle Eastern herders. It has no more special status than the belief of a particular West African tribe that the world was created from the excrement of ants. All these myths have in common that they depend upon the deliberate intentions of some kind of supernatural being.

~ Richard Dawkins