Johannes schreef op 27 november 2009:

Beste Bart,

Ik ben een "ex-atheist" die is bekeerd tot Jezus Christus. Terugkijkend was ik nooit zo recht in de leer denk ik...Veel van de argumenten die je aanvoert heb ik ook gebruikt, en je doet het met intelligentie en met verve.

We zien de laatste wel tijd dat 'religie' en geloof helemaal terug zijn in het publieke debat, niet in de laatste plaats door atheisten (agnosten) als Dawkins c.s.

Zou het mogelijk zijn, denk je, dat ook jouw website helemaal past in het plan van God om mensen weer aan het denken te zetten? Een van de meest gebruikte woorden op je site is "god" of "theos", en het is lastig zoveel te praten over iets dat niet bestaat.

De Bijbel zegt immers toch dat God ook de ongelovigen gebruikt om Hem te verkondigen (Rom 1:21 ev).

Groeten,

Johannes

 

Reactie:

Beste Johannes, 

Religie en de kritiek daarop krijgen inderdaad weer wat meer aandacht, maar volgens mij is dat vooral zo in de VS. Hier merk ik er niet zo veel van. Dat ik het op mijn site veel over God heb, is natuurlijk inherent aan het onderwerp. Past mijn site in het plan Gods? Voor mij is dat een onzinnige vraag; zo'n plan is er immers niet. Als er daadwerkelijk een plan van God zou bestaan, zou dat evangeliseren vrij zinloos maken: God weet immers al wie gelovig en wie ongelovig zullen sterven. Geen sterveling kan daar dan wat aan veranderen.

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

 

Wie zijn er online?

We hebben 202 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Klaas HendrikseKlaas Hendrikse, Nederlands bekendste atheïstische dominee, auteur van o.a. Geloven in een god die niet bestaat.

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch

Johannes schreef op 27 november 2009:

Beste Bart,

Ik ben een "ex-atheist" die is bekeerd tot Jezus Christus. Terugkijkend was ik nooit zo recht in de leer denk ik...Veel van de argumenten die je aanvoert heb ik ook gebruikt, en je doet het met intelligentie en met verve.

We zien de laatste wel tijd dat 'religie' en geloof helemaal terug zijn in het publieke debat, niet in de laatste plaats door atheisten (agnosten) als Dawkins c.s.

Zou het mogelijk zijn, denk je, dat ook jouw website helemaal past in het plan van God om mensen weer aan het denken te zetten? Een van de meest gebruikte woorden op je site is "god" of "theos", en het is lastig zoveel te praten over iets dat niet bestaat.

De Bijbel zegt immers toch dat God ook de ongelovigen gebruikt om Hem te verkondigen (Rom 1:21 ev).

Groeten,

Johannes

 

Reactie:

Beste Johannes, 

Religie en de kritiek daarop krijgen inderdaad weer wat meer aandacht, maar volgens mij is dat vooral zo in de VS. Hier merk ik er niet zo veel van. Dat ik het op mijn site veel over God heb, is natuurlijk inherent aan het onderwerp. Past mijn site in het plan Gods? Voor mij is dat een onzinnige vraag; zo'n plan is er immers niet. Als er daadwerkelijk een plan van God zou bestaan, zou dat evangeliseren vrij zinloos maken: God weet immers al wie gelovig en wie ongelovig zullen sterven. Geen sterveling kan daar dan wat aan veranderen.

Met vriendelijke groet,

Bart Klink 

Wie zijn er online?

We hebben 202 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Klaas HendrikseKlaas Hendrikse, Nederlands bekendste atheïstische dominee, auteur van o.a. Geloven in een god die niet bestaat.

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch