Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/vhosts/deatheist.nl/httpdocs/modules/mod_jf_mobilemenu/helper.php on line 83

Hendrik schreef op 25 september 2009:

Na het lezen van uw artikel betreft de slaven in de bijbel,Ben ik van mening dat u expres iets laat zien wat er helemaal niet is, en ben u vergeten dat er in het nieuwe testament iets heel anders staat voor de Christenen en over God betreft de slaven.

Ik zou graag zien dat u het oude testament laat overgaat in het nieuwe en dat u er bijzet dat we in het nieuwe niet onder het wettischisme staat van het oude maar van de genade van Christus.

dan doe je pas recht aan het bijbelse visie betreft de slaven.

Met vriendelijke groet, Hendrik. 

 

 

Reactie:

Beste Hendrik,

In het Nieuwe Testament staat niets waaruit blijkt dat de slavernij iets gruwelijks is en afgeschaft zou moeten worden. Jezus benadrukt zelfs dat de Thora, waarin ook de slavernijwetten staan, blijft gelden tot het eind der tijden (zie de verwijzingen in het betreffende artikel).

Daarnaast mist u een belangrijk punt: slavernij is altijd gruwelijk en mensonterend geweest. Ook al zou het in het NT afgeschaft zijn (wat nergens staat!), maakt dat de OT-passages niet minder verwerpelijk.

Met vriendelijke groet,

Bart Klink

 

Wie zijn er online?

We hebben 92 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Paul CliteurPaul Cliteur, columnist, essayist, filosoof, hoogleraar encyclopedie van het recht aan de Universiteit Leiden.

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch

Hendrik schreef op 25 september 2009:

Na het lezen van uw artikel betreft de slaven in de bijbel,Ben ik van mening dat u expres iets laat zien wat er helemaal niet is, en ben u vergeten dat er in het nieuwe testament iets heel anders staat voor de Christenen en over God betreft de slaven.

Ik zou graag zien dat u het oude testament laat overgaat in het nieuwe en dat u er bijzet dat we in het nieuwe niet onder het wettischisme staat van het oude maar van de genade van Christus.

dan doe je pas recht aan het bijbelse visie betreft de slaven.

Met vriendelijke groet, Hendrik. 

 

 

Reactie:

Beste Hendrik,

In het Nieuwe Testament staat niets waaruit blijkt dat de slavernij iets gruwelijks is en afgeschaft zou moeten worden. Jezus benadrukt zelfs dat de Thora, waarin ook de slavernijwetten staan, blijft gelden tot het eind der tijden (zie de verwijzingen in het betreffende artikel).

Daarnaast mist u een belangrijk punt: slavernij is altijd gruwelijk en mensonterend geweest. Ook al zou het in het NT afgeschaft zijn (wat nergens staat!), maakt dat de OT-passages niet minder verwerpelijk.

Met vriendelijke groet,

Bart Klink

Wie zijn er online?

We hebben 92 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Paul CliteurPaul Cliteur, columnist, essayist, filosoof, hoogleraar encyclopedie van het recht aan de Universiteit Leiden.

Citaat

Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt.

~ Etienne Vermeersch