Florens Akkerman schreef op 24 september 2015:
Beste Bart,dank je wel voor je antwoord. Fijn te zien dat er mensen zijn dietoch een serieus antwoord terug sturen ook al zijn we het niet met elkaareens. Een goede nette discussie kan altijd iets in beweging zetten.Ik las ook een aantal reacties van jou/u op anderen en gezegd mag wordendat je zeer zeker tracht om deze reacties met een nette repliek probeertte beantwoorden.Ik stuur een pdf mee die vanaf punt 3 een geloofsstandpunt neerzetdie een indringend beroep doet op ons als morele wezens. Ik hoop datje het zou willen lezen het is zeker niet te lang.Waarom ik dit stuur, ieder mens is een unieke schepping van God enHij heeft ons allen even lief. Ook de Atheïst. Kan ik jullie overtuigen van God?Nee dat kan ik zelf niet maar Gods Heilige Geest wel. Misschien dat ditstukje je tot denken aanzet. Ik hoop het maar.Nogmaals bedankt voor je nette antwoord.Mvrgr Florens Akkerman
Reactie:
Beste Florens,
Een atheïst is heel simpel te overtuigen: God moet zich ondubbelzinnig openbaren, bijvoorbeeld zoals Hij dat in Bijbelse tijden placht te doen. De argumenten in de meegestuurde pdf zijn helaas niet erg sterk. Over de evolutionaire oorsprong van de voorbeelden uit het bestand is heel veel bekend, maar dan moet je wel op de hoogte zijn van de relevante literatuur. Ook over de evolutionaire oorsprong van intelligentie is een hoop bekend door onderzoek in de biologie, psychologie, neurowetenschappen en kunstmatige intelligentie, wederom te vinden in bergen literatuur. Zie verder ook mijn kritiek op het ontwerpargument.
Het is belangrijk om een moreel hoogstaand leven te lijden omdat mensen (en veel dieren) kunnen lijden. Gezonde mensen (en dieren) streven welbevinden en geluk na en willen leed minimaliseren. Onze morele overtuigingen moeten dan ook daarop afgestemd worden. Dit maakt ze niet willekeurig of subjectief. Hier is geen absolute of goddelijke moraal voor nodig, maar moreel besef en inlevingsvermogen, en daarvoor hebben we evolutionaire verklaringen. Ook een atheïst heeft dus goede redenen om de gruweldaden van bijvoorbeeld Hitler en Stalin te verwerpen: ze veroorzaakten ongelofelijk veel onnodig leed. Uiteraard valt over moraal veel meer te zeggen en kan het soms buitengewoon complex en lastig worden, maar dat geldt ook voor een religieus geïnspireerde moraal. Ik hoop hier binnenkort een uitgebreid stuk over te schrijven; tot die tijd zult u het hiermee en met het bovenstaande moeten doen.
Met vriendelijke groet,
Bart Klink