Jaap schreef op 13 oktober 2010:

Beste Bart,

Hoe is het gesteld met de rechtvaardigheid in het atheïsme, met het oog op vergelding? Ik weet niet of je wel eens gehoord hebt van Ted Bundy? Zo niet, dan zal via een beetje googelen ongetwijfeld wel wat informatie over hem te vinden zijn.

Ted Bundy heeft, volgens eigen zeggen, meer dan honderd(!) vrouwen tijdens zijn leven vermoord, en dat op de meest gruwelijke manieren, meer dan beestachtig (sorry, dieren, voor het misbruik van jullie naam). Meer dan dertig daarvan zijn hem ten laste gelegd en bewezen, waarvoor hij de doodstraf gekregen heeft. Nu weet je dat lang niet alle misdaden opgehelderd worden. Het had heel goed gekund dat deze man nog veel meer vrouwen zou hebben vermoord en na op deze manier van zijn leven te hebben "genoten" op een rustige natuurlijke manier aan zijn eind zou zijn gekomen, wellicht nog gerespecteerd door zijn omgeving als een "beetje zonderling", maar goed mens. Meer dan honderd jonge mensenlevens zijn door hem kapotgesneden, gewurgd, doodgeknuppeld of op een andere gruwelijke manier beëindigd. Vele honderden mensenlevens zijn beschadigd, blijven met een verscheurende zielepijn achter, vaders, moeders, zussen, broers, vrienden en geliefden, die dit verschrikkelijke trauma hun leven lang met zich meedragen. En dan vergaat deze mens tot stof en "rust in vrede". Hoe kijk jij aan tegen het begrip "gerechtigheid" in het licht van het atheïsme. Hoe zit het met de vergelding in dit gedeeltelijk fictieve, maar toch beslist uit de realiteit gegrepen geval? En natuurlijk in alle gevallen, waarin de gruweldader ontkomt in het graf? 

 

Reactie:

Beste Jaap,

Voorbeelden van mensen die de meest afschuwelijke dingen gedaan hebben, zijn er helaas genoeg. Voorbeelden van mensen die goede dingen gedaan hebben gelukkig ook. Wij hebben als mens alleen verantwoording af te leggen aan onszelf en aan onze medemens. Er is geen God die mensen na hun dood nog kan straffen. Sommige mensen hebben echter geen geweten en worden niet gepakt, waardoor ze ongestraft blijven voor hun daden. Dat is een pijnlijke en harde realiteit.

Over gerechtigheid is veel te zeggen, maar ik denk dat de kern is dat een straf proportioneel is met de misdaad die begaan is. Ondanks dat het streven is, is dat helaas niet altijd mogelijk, zoals in het geval van een misdadiger niet berecht wordt. Dat is een pijnlijke realiteit waarmee we moeten leren leven. Om dat niet te willen aanvaarden en daarom in God te gaan geloven, lijkt mij niet meer dan wensdenken.

Met vriendelijke groet,

Bart Klink
 

 

Wie zijn er online?

We hebben 81 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Etienne VermeerschEtienne Vermeersch, moraalfilosoof, emeritus hoogleraar aan de Universiteit Gent.

Citaat

Religion is based, I think, primarily and mainly upon fear. It is partly the terror of the unknown and partly, as I have said, the wish to feel that you have a kind of elder brother who will stand by you in all your troubles and disputes. Fear is the basis of the whole thing -- fear of the mysterious, fear of defeat, fear of death. Fear is the parent of cruelty, and therefore it is no wonder if cruelty and religion have gone hand in hand. It is because fear is at the basis of those two things. In this world we can now begin a little to understand things, and a little to master them by help of science, which has forced its way step by step against the Christian religion, against the churches, and against the opposition of all the old precepts. Science can help us to get over this craven fear in which mankind has lived for so many generations. Science can teach us, and I think our own hearts can teach us, no longer to look around for imaginary supports, no longer to invent allies in the sky, but rather to look to our own efforts here below to make this world a better place to live in, instead of the sort of place that the churches in all these centuries have made it.

~ Bertrand Russell

Jaap schreef op 13 oktober 2010:

Beste Bart,

Hoe is het gesteld met de rechtvaardigheid in het atheïsme, met het oog op vergelding? Ik weet niet of je wel eens gehoord hebt van Ted Bundy? Zo niet, dan zal via een beetje googelen ongetwijfeld wel wat informatie over hem te vinden zijn.

Ted Bundy heeft, volgens eigen zeggen, meer dan honderd(!) vrouwen tijdens zijn leven vermoord, en dat op de meest gruwelijke manieren, meer dan beestachtig (sorry, dieren, voor het misbruik van jullie naam). Meer dan dertig daarvan zijn hem ten laste gelegd en bewezen, waarvoor hij de doodstraf gekregen heeft. Nu weet je dat lang niet alle misdaden opgehelderd worden. Het had heel goed gekund dat deze man nog veel meer vrouwen zou hebben vermoord en na op deze manier van zijn leven te hebben "genoten" op een rustige natuurlijke manier aan zijn eind zou zijn gekomen, wellicht nog gerespecteerd door zijn omgeving als een "beetje zonderling", maar goed mens. Meer dan honderd jonge mensenlevens zijn door hem kapotgesneden, gewurgd, doodgeknuppeld of op een andere gruwelijke manier beëindigd. Vele honderden mensenlevens zijn beschadigd, blijven met een verscheurende zielepijn achter, vaders, moeders, zussen, broers, vrienden en geliefden, die dit verschrikkelijke trauma hun leven lang met zich meedragen. En dan vergaat deze mens tot stof en "rust in vrede". Hoe kijk jij aan tegen het begrip "gerechtigheid" in het licht van het atheïsme. Hoe zit het met de vergelding in dit gedeeltelijk fictieve, maar toch beslist uit de realiteit gegrepen geval? En natuurlijk in alle gevallen, waarin de gruweldader ontkomt in het graf? 

 

Reactie:

Beste Jaap,

Voorbeelden van mensen die de meest afschuwelijke dingen gedaan hebben, zijn er helaas genoeg. Voorbeelden van mensen die goede dingen gedaan hebben gelukkig ook. Wij hebben als mens alleen verantwoording af te leggen aan onszelf en aan onze medemens. Er is geen God die mensen na hun dood nog kan straffen. Sommige mensen hebben echter geen geweten en worden niet gepakt, waardoor ze ongestraft blijven voor hun daden. Dat is een pijnlijke en harde realiteit.

Over gerechtigheid is veel te zeggen, maar ik denk dat de kern is dat een straf proportioneel is met de misdaad die begaan is. Ondanks dat het streven is, is dat helaas niet altijd mogelijk, zoals in het geval van een misdadiger niet berecht wordt. Dat is een pijnlijke realiteit waarmee we moeten leren leven. Om dat niet te willen aanvaarden en daarom in God te gaan geloven, lijkt mij niet meer dan wensdenken.

Met vriendelijke groet,

Bart Klink
 

Wie zijn er online?

We hebben 81 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Etienne VermeerschEtienne Vermeersch, moraalfilosoof, emeritus hoogleraar aan de Universiteit Gent.

Citaat

Religion is based, I think, primarily and mainly upon fear. It is partly the terror of the unknown and partly, as I have said, the wish to feel that you have a kind of elder brother who will stand by you in all your troubles and disputes. Fear is the basis of the whole thing -- fear of the mysterious, fear of defeat, fear of death. Fear is the parent of cruelty, and therefore it is no wonder if cruelty and religion have gone hand in hand. It is because fear is at the basis of those two things. In this world we can now begin a little to understand things, and a little to master them by help of science, which has forced its way step by step against the Christian religion, against the churches, and against the opposition of all the old precepts. Science can help us to get over this craven fear in which mankind has lived for so many generations. Science can teach us, and I think our own hearts can teach us, no longer to look around for imaginary supports, no longer to invent allies in the sky, but rather to look to our own efforts here below to make this world a better place to live in, instead of the sort of place that the churches in all these centuries have made it.

~ Bertrand Russell