Uit het dagblad De Pers van 6 november blijkt dat onze minister van Buitenlandse Zaken, Maxime Verhagen (CDA), het stevig opneemt voor de mensenrechten. Hij hekelt de manier waarop de islamitische wereld de Verenigde Naties gebruikt om met een beroep op vrijheid van godsdienst de belangen van de islam te behartigen. "Mensenrechten hebben immers betrekking op het individu en dat gaat ook op voor de vrijheid van godsdienst.", aldus Verhagen in De Pers.

Wat dit betreft niets dan lof voor deze minister. Ook islamitische landen dienen zich te houden aan mensenrechten, inclusief het recht op afvalligheid en het vrij kunnen uiten van kritiek op de islam. Als geen ander is het zijn taak om namens Nederland dit punt te maken. Hopelijk zullen zijn collega's in andere landen volgen. Mijn lof voor deze minister gaat nog verder wanneer hij te kennen geeft zich te verzetten tegen cultuurrelativisme, de opvatting dat onze westerse mensenrechten niet superieur zijn aan die van andere culturen, bijvoorbeeld die uit de moslimwereld. Paul Cliteur bekritiseert dit cultuurrelativisme ook uitgebreid in zijn boek Moreel Esperanto (De Arbeiderspers, 2007). "Mensenrechten gelden voor iedereen, altijd en overal", zo stelt Verhagen. I couldn't agree more.

Het is interessant om met deze opvattingen over mensenrechten in het achterhoofd eens te kijken naar de Bijbel, het boek dat Verhagen als vrome rooms-katholiek ziet als het Woord van God. In dit boek vinden we allerlei door God himself gegeven wetten, opdrachten en avonturen die op goddelijk commando uitgevoerd worden. Hoe is het hier gesteld met de mensenrechten? Niet erg best, zoals u waarschijnlijk al vermoedde. Laten we eens kijken naar enkele spraakmakende voorbeelden.

Ten eerste hebben we slavernij, dat niet alleen aangemoedigd wordt (Lev. 25:44-46), maar ook tot in details door goddelijke wetten gereguleerd wordt (o.a. Ex. 21:1-11). De slaaf mag bijvoorbeeld gerust geslagen worden, mits hij niet meteen sterft (Ex. 21:20-21). Ook de doodstraf (meestal door steniging) is een gebruikelijke Bijbelse straf voor onder andere godslastering (Lev. 24:16), homoseksualiteit (Lev. 20:13), het niet bloeden op de huwelijksnacht (Deut. 22:20-21) of het sprokkelen van hout op de Sabbat (Num. 15:32-36). Complete volkeren worden op het bevel Gods uitgeroeid, inclusief kinderen, baby's en het vee (o.a. 1 Sam. 15 en Joz. 6). Tot slot is er uiteraard nog de eeuwige foltering van de goddelozen in de hel. God heeft blijkbaar geen probleem met slavernij, de doodstraf, genocide en marteling.

Allah doet qua mensenrechtenschennis overigens niet veel onder voor de Bijbelse God, zoals uit de Koran blijkt. Vrouwen zijn niet gelijkwaardig aan mannen (soera 2:282 en 4:176) en afvalligen moeten vermoord worden (soera 4:88-89). Ook roept Allah op ongelovigen te doden (soera 8:12 en 9:5) en over de marteling van ongelovigen is de Koran zelfs nog sappiger dan de Bijbel, zoals blijkt uit onder andere soera 22:19-22.

Dit zijn slechts enkele van de vele gruwelijke en verwerpelijke voorbeelden die de Bijbel en Koran rijk zijn. Vaak proberen gelovigen dergelijke teksten te bagatelliseren door te stellen dat dit alleen in een bepaalde tijd of situatie golden, alsof dat het minder weerzinwekkend maakt. Waarschijnlijk zal ook Verhagen zoiets zeggen als hij geconfronteerd wordt met dergelijke passages. Zijn opvattingen over mensenrechten zijn hiermee echter volledig in strijd. Die gelden volgens hem immers "voor iedereen, altijd en overal", dus ook in Bijbelse tijden. Ayatollah Khomeini, Sadam Hoessein en zelfs Hitler en Stalin waren lieverdjes vergeleken bij de God die Verhagen aanbidt.

Ik onderschrijf Verhagens opvattingen over mensenrechten volledig, maar verwerp de goden van de Bijbel en Koran onder andere vanwege hun meedogenloze onmenselijkheid. Als Verhagen consequent zou zijn, zou hij hetzelfde moeten doen. Het is jammer dat God noch Allah bestaat, anders had Verhangen beiden kunnen aanklagen wegens mensenrechtenschennis.

 

Wie zijn er online?

We hebben 348 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Michel OnfrayMichel Onfray, Franse filosoof.

Citaat

De een gelooft in Wodan die de bliksem maakt, of in de goden op de Olympus, een ander in een God die zijn zoon heeft laten vermoorden, en weer anderen in heilige olifanten. Verder hebben de meeste volkeren een rotsvast geloof in de juistheid van hun geloof, en ze menen dat daar ook een overvloed van argumenten voor is. Maar die overvloed is nooit zo groot dat ze een ander volk kunnen overtuigen, want op grote schaal bekeren gebeurt alleen als het ene volk het andere onderwerpt. Het meest opvallend is het verband tussen geloof en geweld. Het verschil tussen het rationeel zoeken naar een praktische oplossing en het grijpen naar wapens, dat verschil wordt grotendeels veroorzaakt door het heilig vuur van het eigen religieus gelijk. De godsdienst maakt mensen bereid om te sterven voor hun partij. De kwestie Jeruzalem was al lang opgelost als het ging over een kilometer grond, maar het gaat om heilige grond! Jongemannen zouden wel uitkijken voordat ze zichzelf opbliezen bij een zelfmoordmissie, maar hen wacht de eeuwige hemel! Noord-Ieren hebben geen groter probleem met elkaar dan Friezen met Groningers, maar het geloof houdt hun haat vlammend.

~ Ronald Plasterk

Uit het dagblad De Pers van 6 november blijkt dat onze minister van Buitenlandse Zaken, Maxime Verhagen (CDA), het stevig opneemt voor de mensenrechten. Hij hekelt de manier waarop de islamitische wereld de Verenigde Naties gebruikt om met een beroep op vrijheid van godsdienst de belangen van de islam te behartigen. "Mensenrechten hebben immers betrekking op het individu en dat gaat ook op voor de vrijheid van godsdienst.", aldus Verhagen in De Pers.

Wat dit betreft niets dan lof voor deze minister. Ook islamitische landen dienen zich te houden aan mensenrechten, inclusief het recht op afvalligheid en het vrij kunnen uiten van kritiek op de islam. Als geen ander is het zijn taak om namens Nederland dit punt te maken. Hopelijk zullen zijn collega's in andere landen volgen. Mijn lof voor deze minister gaat nog verder wanneer hij te kennen geeft zich te verzetten tegen cultuurrelativisme, de opvatting dat onze westerse mensenrechten niet superieur zijn aan die van andere culturen, bijvoorbeeld die uit de moslimwereld. Paul Cliteur bekritiseert dit cultuurrelativisme ook uitgebreid in zijn boek Moreel Esperanto (De Arbeiderspers, 2007). "Mensenrechten gelden voor iedereen, altijd en overal", zo stelt Verhagen. I couldn't agree more.

Het is interessant om met deze opvattingen over mensenrechten in het achterhoofd eens te kijken naar de Bijbel, het boek dat Verhagen als vrome rooms-katholiek ziet als het Woord van God. In dit boek vinden we allerlei door God himself gegeven wetten, opdrachten en avonturen die op goddelijk commando uitgevoerd worden. Hoe is het hier gesteld met de mensenrechten? Niet erg best, zoals u waarschijnlijk al vermoedde. Laten we eens kijken naar enkele spraakmakende voorbeelden.

Ten eerste hebben we slavernij, dat niet alleen aangemoedigd wordt (Lev. 25:44-46), maar ook tot in details door goddelijke wetten gereguleerd wordt (o.a. Ex. 21:1-11). De slaaf mag bijvoorbeeld gerust geslagen worden, mits hij niet meteen sterft (Ex. 21:20-21). Ook de doodstraf (meestal door steniging) is een gebruikelijke Bijbelse straf voor onder andere godslastering (Lev. 24:16), homoseksualiteit (Lev. 20:13), het niet bloeden op de huwelijksnacht (Deut. 22:20-21) of het sprokkelen van hout op de Sabbat (Num. 15:32-36). Complete volkeren worden op het bevel Gods uitgeroeid, inclusief kinderen, baby's en het vee (o.a. 1 Sam. 15 en Joz. 6). Tot slot is er uiteraard nog de eeuwige foltering van de goddelozen in de hel. God heeft blijkbaar geen probleem met slavernij, de doodstraf, genocide en marteling.

Allah doet qua mensenrechtenschennis overigens niet veel onder voor de Bijbelse God, zoals uit de Koran blijkt. Vrouwen zijn niet gelijkwaardig aan mannen (soera 2:282 en 4:176) en afvalligen moeten vermoord worden (soera 4:88-89). Ook roept Allah op ongelovigen te doden (soera 8:12 en 9:5) en over de marteling van ongelovigen is de Koran zelfs nog sappiger dan de Bijbel, zoals blijkt uit onder andere soera 22:19-22.

Dit zijn slechts enkele van de vele gruwelijke en verwerpelijke voorbeelden die de Bijbel en Koran rijk zijn. Vaak proberen gelovigen dergelijke teksten te bagatelliseren door te stellen dat dit alleen in een bepaalde tijd of situatie golden, alsof dat het minder weerzinwekkend maakt. Waarschijnlijk zal ook Verhagen zoiets zeggen als hij geconfronteerd wordt met dergelijke passages. Zijn opvattingen over mensenrechten zijn hiermee echter volledig in strijd. Die gelden volgens hem immers "voor iedereen, altijd en overal", dus ook in Bijbelse tijden. Ayatollah Khomeini, Sadam Hoessein en zelfs Hitler en Stalin waren lieverdjes vergeleken bij de God die Verhagen aanbidt.

Ik onderschrijf Verhagens opvattingen over mensenrechten volledig, maar verwerp de goden van de Bijbel en Koran onder andere vanwege hun meedogenloze onmenselijkheid. Als Verhagen consequent zou zijn, zou hij hetzelfde moeten doen. Het is jammer dat God noch Allah bestaat, anders had Verhangen beiden kunnen aanklagen wegens mensenrechtenschennis.

Wie zijn er online?

We hebben 348 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Michel OnfrayMichel Onfray, Franse filosoof.

Citaat

De een gelooft in Wodan die de bliksem maakt, of in de goden op de Olympus, een ander in een God die zijn zoon heeft laten vermoorden, en weer anderen in heilige olifanten. Verder hebben de meeste volkeren een rotsvast geloof in de juistheid van hun geloof, en ze menen dat daar ook een overvloed van argumenten voor is. Maar die overvloed is nooit zo groot dat ze een ander volk kunnen overtuigen, want op grote schaal bekeren gebeurt alleen als het ene volk het andere onderwerpt. Het meest opvallend is het verband tussen geloof en geweld. Het verschil tussen het rationeel zoeken naar een praktische oplossing en het grijpen naar wapens, dat verschil wordt grotendeels veroorzaakt door het heilig vuur van het eigen religieus gelijk. De godsdienst maakt mensen bereid om te sterven voor hun partij. De kwestie Jeruzalem was al lang opgelost als het ging over een kilometer grond, maar het gaat om heilige grond! Jongemannen zouden wel uitkijken voordat ze zichzelf opbliezen bij een zelfmoordmissie, maar hen wacht de eeuwige hemel! Noord-Ieren hebben geen groter probleem met elkaar dan Friezen met Groningers, maar het geloof houdt hun haat vlammend.

~ Ronald Plasterk